Instagram-markkinointisuunnitelma ravintola Bistrolle
Kosunen, Katariina (2017)
Kosunen, Katariina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061313415
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061313415
Tiivistelmä
Sosiaalisen median merkitystä nykyajan markkinoinnissa on vaikea kiistää. Yksi sen tärkeimmistä sovelluksista on jatkuvasta kasvusta nauttiva kuvien ja videoiden jakopalvelu Instagram, joka vetoaa käyttäjiin visuaalisuudellaan. Tämä toiminnallinen opinnäytetyö on toteutettu toimeksiantona Restelille. Työn produktina yrityksen omistamalle ravintola Bistrolle on suunniteltu kaksiosainen Instagram-markkinointisuunnitelma, joka koostuu Bistron Instagram-tilin sisällön ja toiminnan suunnittelusta sekä helmikuussa 2017 toteutetusta Instagram-kampanjasta. Tässä työssä kerrotaan markkinointisuunnitelman suunnittelu- ja toteutusprosessista sekä saavutetuista tuloksista, joita on mitattu helmikuun 2017 ajalta.
Ravintola Bistro on toukokuussa 2016 avattuun Cumulus Meilahti -palvelukokonaisuuteen kuuluva hotelliravintola. Kyseisellä palvelukokonaisuudella on suuri rooli osana tammikuussa 2017 alkanutta Cumulus ja Rantasipi -hotelliketjujen yhdistämistä ja uudelleenbrändäämistä Cumulus City & Resort -hotelliketjuksi. Moderni ja tyylikäs Cumulus Meilahti on avainasemassa uudesta ketjusta haluttujen mielikuvien luomisessa, sillä se edustaa täysin uudistuksella tavoiteltua tyyliä ja näin toimii uudelleenbrändäyksen lippulaivana.
Markkinointisuunnitelman tavoitteena oli kehittää Bistron Instagramia luomalla yritykselle selkeät toimintamallit sovelluksessa toimimista varten ja tätä kautta onnistua luomaan yritykselle aidosti seuraajia kiinnostava ja tunnistettava tili. Suunnitelman tavoitteita olivat Bistron Instagram-tilin seuraajamäärän kasvattaminen, tilin näkyvyyden lisääminen, mielikuviin vaikuttaminen sekä ravintolan tunnettavuuden lisääminen. Kaikkien näiden toivottiin johtavan lopulta uusien asiakassuhteiden syntyyn.
Tämän työn teoriaosuudessa avataan Instagramin merkitystä markkinointikanavana ja sen käytön yritykselle tarjoamia mahdollisuuksia, sekä esitellään henkilökunnan haastatteluista saatua tärkeää aineistoa työn toteutusta varten. Suunnittelu- ja toteutusosioissa esitellään markkinointisuunnitelman osa-alueiden valinnassa käytettyä teoriaa, jossa merkittävimpinä lähteinä ovat olleet Timon Ropen Suuri markkinointikirja sekä Philip Kotlerin Markkinoinnin käsikirja. Tärkeimmän lähteen sisällön suunnitteluun tarjosi Hakola & Hiilan Strateginen ote verkkoon. Sisällön suunnittelussa on myös käytetty runsaasti hyväksi omaa kokemusta Instagramista ja tämän lisäksi aineistoa on kerätty tutkimalla ravintoloiden toimintaa sovelluksessa. Suunnittelusta siirrytään työn toteutuksen kuvaukseen, jossa kerrotaan markkinointisuunnitelman ja sen osana suunnitellun Instagram-kampanjan toteutumisesta helmikuussa 2017. Toteutuksesta siirrytään tuloksien arviointiin ja työn päättää pohdinta.
Suunnitelman tavoitteet saavutettiin osittain, mutta tilille jäi vielä paljon kehitettävää. Seuraajia onnistuttiin hankkimaan, mutta tavoiteltuun määrään ei päästy. Tilin sisältö ja toiminta on kuitenkin kehittynyt ja markkinointisuunnitelman ohjenuoria noudattamalla tili on jatkanut kehittymistään tasaisesti myös helmikuun 2017 jälkeen.
Ravintola Bistro on toukokuussa 2016 avattuun Cumulus Meilahti -palvelukokonaisuuteen kuuluva hotelliravintola. Kyseisellä palvelukokonaisuudella on suuri rooli osana tammikuussa 2017 alkanutta Cumulus ja Rantasipi -hotelliketjujen yhdistämistä ja uudelleenbrändäämistä Cumulus City & Resort -hotelliketjuksi. Moderni ja tyylikäs Cumulus Meilahti on avainasemassa uudesta ketjusta haluttujen mielikuvien luomisessa, sillä se edustaa täysin uudistuksella tavoiteltua tyyliä ja näin toimii uudelleenbrändäyksen lippulaivana.
Markkinointisuunnitelman tavoitteena oli kehittää Bistron Instagramia luomalla yritykselle selkeät toimintamallit sovelluksessa toimimista varten ja tätä kautta onnistua luomaan yritykselle aidosti seuraajia kiinnostava ja tunnistettava tili. Suunnitelman tavoitteita olivat Bistron Instagram-tilin seuraajamäärän kasvattaminen, tilin näkyvyyden lisääminen, mielikuviin vaikuttaminen sekä ravintolan tunnettavuuden lisääminen. Kaikkien näiden toivottiin johtavan lopulta uusien asiakassuhteiden syntyyn.
Tämän työn teoriaosuudessa avataan Instagramin merkitystä markkinointikanavana ja sen käytön yritykselle tarjoamia mahdollisuuksia, sekä esitellään henkilökunnan haastatteluista saatua tärkeää aineistoa työn toteutusta varten. Suunnittelu- ja toteutusosioissa esitellään markkinointisuunnitelman osa-alueiden valinnassa käytettyä teoriaa, jossa merkittävimpinä lähteinä ovat olleet Timon Ropen Suuri markkinointikirja sekä Philip Kotlerin Markkinoinnin käsikirja. Tärkeimmän lähteen sisällön suunnitteluun tarjosi Hakola & Hiilan Strateginen ote verkkoon. Sisällön suunnittelussa on myös käytetty runsaasti hyväksi omaa kokemusta Instagramista ja tämän lisäksi aineistoa on kerätty tutkimalla ravintoloiden toimintaa sovelluksessa. Suunnittelusta siirrytään työn toteutuksen kuvaukseen, jossa kerrotaan markkinointisuunnitelman ja sen osana suunnitellun Instagram-kampanjan toteutumisesta helmikuussa 2017. Toteutuksesta siirrytään tuloksien arviointiin ja työn päättää pohdinta.
Suunnitelman tavoitteet saavutettiin osittain, mutta tilille jäi vielä paljon kehitettävää. Seuraajia onnistuttiin hankkimaan, mutta tavoiteltuun määrään ei päästy. Tilin sisältö ja toiminta on kuitenkin kehittynyt ja markkinointisuunnitelman ohjenuoria noudattamalla tili on jatkanut kehittymistään tasaisesti myös helmikuun 2017 jälkeen.