”Työ johtajan tiimissä vaatii paljon joustoa, mutta tarjoaa myös mahdollisuuksia” Lapsiryhmävastuinen johtajuus varhaiskasvatuksessa
Virtanen, Jenna; Eronen, Aino (2017)
Virtanen, Jenna
Eronen, Aino
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612513
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612513
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tuoda esille keinoja päiväkodin lapsiryhmävastuisen johtajuusmallin edelleen kehittämiseksi. Tavoitteena oli kartoittaa, millaisia käsityksiä päiväkodin johtajilla ja alaisilla on lapsiryhmävastuisesta johtajuusmallista. Tutkimuksen kautta haluttiin selvittää, mitkä ovat lapsiryhmävastuisen johtajuusmallin koetut hyödyt ja haasteet, miten johtajuusmalli tukee päiväkodissa tehtävää työtä sekä, miten tätä johtajuusmallia voisi kehittää. Tutkimusaineisto kerättiin Webropol-kyselyllä Suomessa toimivien yksityisten päiväkotien johtajilta sekä johtajan kanssa samassa tiimissä työskenteleviltä alaisilta. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin sekä tilastollisia että laadullisia analysointimenetelmiä.
Lapsiryhmävastuisen johtajuuden hyötynä nähtiin, että johtaja on kiinni arjessa ja johtajat voivat toimia esimerkkeinä muille työntekijöille sekä toimia linkkinä henkilöstön ja hallinnon välillä. Tutkimuksen vastaajat painottivat johtajan kykyä olla kiinni arjen pedagogiikan toteutumisessa. Johtajien ja alaisten käsitysten mukaan johtajuusmallin suurena haasteena pidettiin ajankäyttöä, mihin liittyi olennaisesti työssä jaksaminen sekä johtajan kahden työn yhdistäminen. Tutkimuksessa ilmeni, että lapsiryhmävastuinen johtajuusmalli nähtiin muuta tiimiä kuormittavana tekijänä. Päiväkodin johtajan tärkeimpinä työtehtävinä nähtiin henkilöstöjohtaminen, talousjohtaminen sekä pedagoginen johtaminen.
Tutkimuksesta ilmeni, että lapsiryhmävastuista johtajuusmallia voisi kehittää jaetulla johtajuudella, delegoimalla tehtäviä, palkkaamalla lisää henkilökuntaa, muodostamalla selkeämpiä rakenteita ja sääntöjä johtajuudelle sekä ajankäytölle. Johtajuusmallin kehittämiseksi tarvitaan tiimiltä paljon joustoa, tehtävien ja vastuun jakamista, yhdessä sovittujen toimintakäytäntöjen noudattamista sekä yleisesti toimivaa tiimityötä.
Lapsiryhmävastuisen johtajuuden hyötynä nähtiin, että johtaja on kiinni arjessa ja johtajat voivat toimia esimerkkeinä muille työntekijöille sekä toimia linkkinä henkilöstön ja hallinnon välillä. Tutkimuksen vastaajat painottivat johtajan kykyä olla kiinni arjen pedagogiikan toteutumisessa. Johtajien ja alaisten käsitysten mukaan johtajuusmallin suurena haasteena pidettiin ajankäyttöä, mihin liittyi olennaisesti työssä jaksaminen sekä johtajan kahden työn yhdistäminen. Tutkimuksessa ilmeni, että lapsiryhmävastuinen johtajuusmalli nähtiin muuta tiimiä kuormittavana tekijänä. Päiväkodin johtajan tärkeimpinä työtehtävinä nähtiin henkilöstöjohtaminen, talousjohtaminen sekä pedagoginen johtaminen.
Tutkimuksesta ilmeni, että lapsiryhmävastuista johtajuusmallia voisi kehittää jaetulla johtajuudella, delegoimalla tehtäviä, palkkaamalla lisää henkilökuntaa, muodostamalla selkeämpiä rakenteita ja sääntöjä johtajuudelle sekä ajankäytölle. Johtajuusmallin kehittämiseksi tarvitaan tiimiltä paljon joustoa, tehtävien ja vastuun jakamista, yhdessä sovittujen toimintakäytäntöjen noudattamista sekä yleisesti toimivaa tiimityötä.