Sähköisten palveluiden asiakkaille tuoma arvo : Case: If Vahinkovakuutusyhtiö Oy
Virta, Riikka (2017)
Virta, Riikka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060812883
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060812883
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, mitä lisäarvoa tällä hetkellä olemassa olevat vakuutusyhtiöiden tarjoamat sähköiset palvelut tuottavat asiakkaille. Työssä tarkasteltujen teorian, haastatteluiden ja avointen asiakaspalautteiden perusteella pohdittiin, miten vakuutusyhtiöt voisivat kehittää asiakkaille tarjoamiaan sähköisiä palveluita siten, että ne tuottaisivat entistä paremman arvokokemuksen asiakkaalle.
Työlle ei ollut varsinaista toimeksiantoa, mutta saatuja tuloksia voi hyödyntää vakuutusalan sähköisiä palveluita kehitettäessä.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentuu asiakaskokemuksen, asiakkaan arvon, asiakastyytyväisyyden, asiakkaan odotusten ja mielikuvien pohjalta. Lisäksi tietoperustassa käsitellään internetin käytön ja digitalisaation yleistymistä, tietoturvallisuutta, sähköisiä palveluita ja niiden kehittämistä.
Tapausesimerkkinä opinnäytetyössä on käytetty If Vahinkovakuutusyhtiö Oy:ta. Opinnäytetyössä kuvataan Ifin tällä hetkellä asiakkailleen tarjoamat sähköiset palvelut ja tutkimusmenetelmäosiossa käsitellään henkilöasiakkaat- liiketoiminta-alueen avoimia asiakaspalautteita sekä Ifin tilaaman ja Ideanin toteuttaman ryhmähaastattelun vastauksia. Avoimet asiakaspalautteet on analysoitu sisällönanalyysin avulla. Ideanin toteuttamat haastattelut puolestaan ovat olleet teemahaastatteluja. Ifin asiakkaita on haastateltu ensin puhelimitse. Tämän jälkeen samat asiakkaat on kutsuttu Ideanin tiloihin ryhmähaastatteluun jossa kahden kuvitteellisen esimerkkiasiakkaan kautta pohdittiin, minkälaisia odotuksia, tarpeita ja kipupisteitä henkilövakuutuksen ostoprosessiin liittyy.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, tuottavatko sähköiset palvelut nykyisellään asiakkaille lisäarvoa, mitä sähköisen palvelun ominaisuuksia asiakkaat arvostavat ja miten sähköistä palvelua tulisi kehittää jatkossa. Tavoitteena oli löytää kehityskohteita, jotka nousevat esiin useiden asiakkaiden antamista palautteista tai haastatteluvastauksista. Toisaalta pyrittiin tunnistamaan ne sähköisen palvelun osa-alueet, jotka jo nyt tuottavat lisäarvoa mahdollisimman monelle asiakkaalle. Ensisijaisesti vakuutusyhtiöiden tulee keskittyä niihin parannuskohteisiin jotka palvelevat mahdollisimman monia nykyisiä ja tulevia asiakkaita.
Tulosten perusteella asiakkaat haluavat asioida sähköisesti silloin kun heille itselleen sopii. Asioinnin tulee kuitenkin olla helppoa, yksinkertaista ja turvallista, sillä asiakkaat toimittavat vakuutusyhtiöille paljon henkilökohtaista tietoa. Asiakkaat arvostavat nopeuden ja helppouden ohella inhimillisyyttä, osaavaa ja ammattitaitoista palvelua sekä selkeää asiointia.
Vakuutusyhtiöiden olisi mahdollista tuottaa lisäarvoa asiakkailleen luomalla pieniä, arkea helpottavia sähköisiä palveluita, kuten erilaisia älypuhelimeen ladattavia navigaattoreita, vakuutusten vertailua helpottavia taulukoita tai laskureita. Ennen kaikkea vakuutusyhtiöiden tulisi kuitenkin tarjota asiakkailleen mahdollisuus luotettavaan, toimintavarmaan ja helppokäyttöiseen sähköiseen asiointiin.
Työlle ei ollut varsinaista toimeksiantoa, mutta saatuja tuloksia voi hyödyntää vakuutusalan sähköisiä palveluita kehitettäessä.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentuu asiakaskokemuksen, asiakkaan arvon, asiakastyytyväisyyden, asiakkaan odotusten ja mielikuvien pohjalta. Lisäksi tietoperustassa käsitellään internetin käytön ja digitalisaation yleistymistä, tietoturvallisuutta, sähköisiä palveluita ja niiden kehittämistä.
Tapausesimerkkinä opinnäytetyössä on käytetty If Vahinkovakuutusyhtiö Oy:ta. Opinnäytetyössä kuvataan Ifin tällä hetkellä asiakkailleen tarjoamat sähköiset palvelut ja tutkimusmenetelmäosiossa käsitellään henkilöasiakkaat- liiketoiminta-alueen avoimia asiakaspalautteita sekä Ifin tilaaman ja Ideanin toteuttaman ryhmähaastattelun vastauksia. Avoimet asiakaspalautteet on analysoitu sisällönanalyysin avulla. Ideanin toteuttamat haastattelut puolestaan ovat olleet teemahaastatteluja. Ifin asiakkaita on haastateltu ensin puhelimitse. Tämän jälkeen samat asiakkaat on kutsuttu Ideanin tiloihin ryhmähaastatteluun jossa kahden kuvitteellisen esimerkkiasiakkaan kautta pohdittiin, minkälaisia odotuksia, tarpeita ja kipupisteitä henkilövakuutuksen ostoprosessiin liittyy.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, tuottavatko sähköiset palvelut nykyisellään asiakkaille lisäarvoa, mitä sähköisen palvelun ominaisuuksia asiakkaat arvostavat ja miten sähköistä palvelua tulisi kehittää jatkossa. Tavoitteena oli löytää kehityskohteita, jotka nousevat esiin useiden asiakkaiden antamista palautteista tai haastatteluvastauksista. Toisaalta pyrittiin tunnistamaan ne sähköisen palvelun osa-alueet, jotka jo nyt tuottavat lisäarvoa mahdollisimman monelle asiakkaalle. Ensisijaisesti vakuutusyhtiöiden tulee keskittyä niihin parannuskohteisiin jotka palvelevat mahdollisimman monia nykyisiä ja tulevia asiakkaita.
Tulosten perusteella asiakkaat haluavat asioida sähköisesti silloin kun heille itselleen sopii. Asioinnin tulee kuitenkin olla helppoa, yksinkertaista ja turvallista, sillä asiakkaat toimittavat vakuutusyhtiöille paljon henkilökohtaista tietoa. Asiakkaat arvostavat nopeuden ja helppouden ohella inhimillisyyttä, osaavaa ja ammattitaitoista palvelua sekä selkeää asiointia.
Vakuutusyhtiöiden olisi mahdollista tuottaa lisäarvoa asiakkailleen luomalla pieniä, arkea helpottavia sähköisiä palveluita, kuten erilaisia älypuhelimeen ladattavia navigaattoreita, vakuutusten vertailua helpottavia taulukoita tai laskureita. Ennen kaikkea vakuutusyhtiöiden tulisi kuitenkin tarjota asiakkailleen mahdollisuus luotettavaan, toimintavarmaan ja helppokäyttöiseen sähköiseen asiointiin.