Epäonnistumisen tunteen kautta vahvempaan itsetuntoon
Pylkkönen, Salla (2017)
Pylkkönen, Salla
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612523
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612523
Tiivistelmä
Tämä tutkielma on kirjallinen osio Turun Ammattikorkeakoulun tanssinopettajan tutkinnon opinnäytetyöstä. Taiteellinen osio on soolokoreografia, joka on osa Köydet Irti! –festivaalia keväällä 2017 Köysiteatterissa Turun Taideakatemialla.
Kirjallinen osio käsittelee tanssinalan opiskelijan epäonnistumisen tunnetta, ja sen vaikutuksista itsetuntoon opiskelujen aikana. Tutkielma käsittelee, mitä epäonnistuminen on ja mitkä asiat siihen vaikuttavat tanssijan näkökulmasta. Mikä saa epäonnistumisen tunteen aikaan ja miten se vaikuttaa opintoihin? Kirjoittaja määrittelee, mitä itsetunto on, pohtii itsetunnon muutoksia ja siihen liittyviä tekijöitä sekä itsetunnon suojaamisen keinoja epäonnistumisen tunteen kohdattaessa.
Tutkielma on kirjoitettu kirjoittajan näkökulmasta hyödyntäen hänen omakohtaisia kokemuksiaan opiskeluajalta. Lähteinä ovat Liisa Keltikangas-Järvisen kirja Hyvä Itsetunto (1994) ja Michelle Miullin ja Sanna M. Nordin-Batesin artikkeli Motivational climates: What they are, and why they matter (2011).
Kirjallinen osio käsittelee tanssinalan opiskelijan epäonnistumisen tunnetta, ja sen vaikutuksista itsetuntoon opiskelujen aikana. Tutkielma käsittelee, mitä epäonnistuminen on ja mitkä asiat siihen vaikuttavat tanssijan näkökulmasta. Mikä saa epäonnistumisen tunteen aikaan ja miten se vaikuttaa opintoihin? Kirjoittaja määrittelee, mitä itsetunto on, pohtii itsetunnon muutoksia ja siihen liittyviä tekijöitä sekä itsetunnon suojaamisen keinoja epäonnistumisen tunteen kohdattaessa.
Tutkielma on kirjoitettu kirjoittajan näkökulmasta hyödyntäen hänen omakohtaisia kokemuksiaan opiskeluajalta. Lähteinä ovat Liisa Keltikangas-Järvisen kirja Hyvä Itsetunto (1994) ja Michelle Miullin ja Sanna M. Nordin-Batesin artikkeli Motivational climates: What they are, and why they matter (2011).