The State of Smarketing : Sales and marketing alignment and its strategic importance in chosen B2B companies
Ilkka, Hanna-Riikka (2017)
Ilkka, Hanna-Riikka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512462
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512462
Tiivistelmä
Suomalaisen “Siksi markkinointia” -selvityksen mukaan markkinointi nähdään ainoastaan tukitoimintona suomalaisissa B2B-yrityksissä. Valitettavan usein markkinointi ei myöskään ole yrityksen johtoryhmässä edustettuna. Uudet digitaaliset ja sosiaaliset kanavat ovat perusteellisesti muuttaneet asiakkaiden ostokäyttäytymistä. Tyypillisesti myynti ja markkinointi toimivat erillisinä toimintoina B2B-yrityksissä, vaikka lukuisat eri lähteet ovat painottaneet myynnin ja markkinoinnin yhteen suuntaamista. Harvard Business Review esitti jo yli 10 vuotta sitten, että myynnin ja markkinoinnin yhteen suuntaaminen eli ”smarketing” lisää sekä yrityksen liikevaihtoa että tulosta.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mikä on myynnin ja markkinoinnin yhteen suuntaamisen tila ja strateginen tärkeys valituissa B2B-yrityksissä. Lisäksi tavoitteena oli saada ymmärrys yhteen suuntaamiseen vaikuttavista tekijöistä ja haasteista. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen semi-strukturoitu haastattelu. Kaikille haastatelluille lähetettiin lisäksi lyhyt nettitesti, joka mahdollisti vastausten analysoinnin yhtenäisemmällä asteikolla.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että myynnin ja markkinoinnin yhteen suuntaaminen oli ”määritellyllä” tasolla valituissa yrityksissä. Strateginen tärkeys ei ollut kovin korkealla, mutta suurin osa yrityksistä oli määritellyt selkeitä toimenpiteitä parantaakseen myynnin ja markkinoinnin yhteispeliä. Yhteen suuntaamiseen vaikuttavat tekijät olivat pääosin yrityskulttuuriin ja ihmisiin liittyviä. Niistä kolme tekijää nousivat erityisesti esiin: johdon suhtautuminen markkinointiin, osastojen yhteispelin välinen kulttuuri sekä yrityksen orientaatio ja valtasuhteet. Lisäksi tuotteen ja markkinan tyyppi ja elinkaaren vaihe vaikuttivat suuresti siihen, millainen rooli ja painotus myynnin ja markkinoinnin funktioilla oli yrityksessä.
Tutkimustulosten perusteella yritysten tulisi arvioida uudelleen myynnin ja markkinoinnin roolit muuttuneessa markkinatilanteessa, nähdä ne yhtenä toimintona ja analysoida kustannustehokkain toimintamalli myyntiputken jokaiselle eri vaiheelle. Myös koulutusta markkinoinnin työkaluista ja mahdollisuuksista suositeltiin yritysjohdolle analysoinnin helpottamiseksi ja parantamiseksi.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mikä on myynnin ja markkinoinnin yhteen suuntaamisen tila ja strateginen tärkeys valituissa B2B-yrityksissä. Lisäksi tavoitteena oli saada ymmärrys yhteen suuntaamiseen vaikuttavista tekijöistä ja haasteista. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen semi-strukturoitu haastattelu. Kaikille haastatelluille lähetettiin lisäksi lyhyt nettitesti, joka mahdollisti vastausten analysoinnin yhtenäisemmällä asteikolla.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että myynnin ja markkinoinnin yhteen suuntaaminen oli ”määritellyllä” tasolla valituissa yrityksissä. Strateginen tärkeys ei ollut kovin korkealla, mutta suurin osa yrityksistä oli määritellyt selkeitä toimenpiteitä parantaakseen myynnin ja markkinoinnin yhteispeliä. Yhteen suuntaamiseen vaikuttavat tekijät olivat pääosin yrityskulttuuriin ja ihmisiin liittyviä. Niistä kolme tekijää nousivat erityisesti esiin: johdon suhtautuminen markkinointiin, osastojen yhteispelin välinen kulttuuri sekä yrityksen orientaatio ja valtasuhteet. Lisäksi tuotteen ja markkinan tyyppi ja elinkaaren vaihe vaikuttivat suuresti siihen, millainen rooli ja painotus myynnin ja markkinoinnin funktioilla oli yrityksessä.
Tutkimustulosten perusteella yritysten tulisi arvioida uudelleen myynnin ja markkinoinnin roolit muuttuneessa markkinatilanteessa, nähdä ne yhtenä toimintona ja analysoida kustannustehokkain toimintamalli myyntiputken jokaiselle eri vaiheelle. Myös koulutusta markkinoinnin työkaluista ja mahdollisuuksista suositeltiin yritysjohdolle analysoinnin helpottamiseksi ja parantamiseksi.