Ryhmätheraplay -vuorovaikutusleikin käyttäminen lapsen vuorovaikutustaitojen tukemiseen : Positiivisen mielenterveyden edistäminen
Iivonen, Minna (2017)
Iivonen, Minna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612556
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612556
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Positiivisen mielenterveyden edistäminen lapsiperheissä – hankkeen alla. Hankeaihio on suunniteltu AMK Metropolian sekä Kymenlaakson AMK:n kanssa
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten Theraplay-menetelmään pohjautuva vuorovaikutusleikki toimii lapsen vuorovaikutustaitojen sekä lapsen positiivisen mielenterveyden kehittymisen tukemiseen erityislastentarhaopettajien näkökulmasta. Tavoitteena oli tuoda esille tietoa lapsen vuorovaikutustaitojen ja positiivisen mielenterveyden kehittymisestä, sekä tuottaa tietoa vuorovaikutusleikin soveltuvuudesta näiden tukemiseen. Toivon tämän työn lisäävän lapsen hoitajan ymmärrystä vuorovaikutustaitojen tärkeydestä lapsen positiivisen mielenterveyden kehittymisessä, jotta vuorovaikutustaidoissa apua tarvitseva lapsi saa enemmän tukea ongelmassaan. Tämän ymmärryksen ja toiminnan kautta, voimme ennaltaehkäistä entistä tehokkaammin mielenterveysongelmia ja hyödyn näkyvän ihmisen hyvinvointina aikuisiässä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ryhmähaastattelemalla kuutta konsultoivaa erityislastentarhaopettajaa saman aikaisesti. Aineiston analysoin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tulokset olivat hyvin positiivisia. Tulosten pohjalta voin tehdä johtopäätökset, että vuorovaikutusleikki toimii hyvin erityislastentarhaopettajien mielestä lapsen vuorovaikutustaitojen sekä positiivisen mielenterveyden tukemiseen. Vuorovaikutusleikki voisi soveltua varsin hyvin mielenterveysongelmien ennaltaehkäisyyn käytettynä työvälineenä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten Theraplay-menetelmään pohjautuva vuorovaikutusleikki toimii lapsen vuorovaikutustaitojen sekä lapsen positiivisen mielenterveyden kehittymisen tukemiseen erityislastentarhaopettajien näkökulmasta. Tavoitteena oli tuoda esille tietoa lapsen vuorovaikutustaitojen ja positiivisen mielenterveyden kehittymisestä, sekä tuottaa tietoa vuorovaikutusleikin soveltuvuudesta näiden tukemiseen. Toivon tämän työn lisäävän lapsen hoitajan ymmärrystä vuorovaikutustaitojen tärkeydestä lapsen positiivisen mielenterveyden kehittymisessä, jotta vuorovaikutustaidoissa apua tarvitseva lapsi saa enemmän tukea ongelmassaan. Tämän ymmärryksen ja toiminnan kautta, voimme ennaltaehkäistä entistä tehokkaammin mielenterveysongelmia ja hyödyn näkyvän ihmisen hyvinvointina aikuisiässä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ryhmähaastattelemalla kuutta konsultoivaa erityislastentarhaopettajaa saman aikaisesti. Aineiston analysoin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tulokset olivat hyvin positiivisia. Tulosten pohjalta voin tehdä johtopäätökset, että vuorovaikutusleikki toimii hyvin erityislastentarhaopettajien mielestä lapsen vuorovaikutustaitojen sekä positiivisen mielenterveyden tukemiseen. Vuorovaikutusleikki voisi soveltua varsin hyvin mielenterveysongelmien ennaltaehkäisyyn käytettynä työvälineenä.