Katsastuslainsäädännön uudistuksen vaikutus liikenneturvallisuuteen
Silvola, Aleksi (2017)
Silvola, Aleksi
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060212125
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060212125
Tiivistelmä
Työn taustalla on liikenne- ja viestintäministeriön valmistelema katsastuslainsäädännön uudistus, jossa on kyse EU:n uuden liikennekelpoisuuspaketin voimaansaattamisesta. Uudistuksessa on muun muassa esitetty, että alle kymmenen vuotta vanhojen henkilö- ja pakettiautojen määräaikaiskatsastusten välejä pidennettäisiin nykyisestä. Työssä tutkittiin, miten määräaikaiskatsastusten välin pidentäminen vaikuttaisi Suomen liikenneturvallisuuteen ja autojen hylkäyksiin katsastuksessa. Tavoitteena oli eritoten selvittää kuluttajien auton kunnossapitotottumuksia ja heidän näkemyksiään siitä, heikentääkö katsastuksien harventaminen liikenneturvallisuutta tai haittaako se ympäristöä. Tavoitteena on, että työ toimisi pohjana pohdinnalle siitä, onko katsastustiheyden harventamiselle Suomessa perusteita.
Työssä tehtiin kvantitatiivinen kyselytutkimus, jossa haastateltiin A-Katsastukselle autonsa määräaikaiskatsastukseen tuoneita asiakkaita Ruskon, Kaakkurin, Heinäpään ja Muhoksen katsastusasemilla. Haastatelluista asiakkaista muodostui 113 henkilön tutkimusotanta, jonka voidaan ajatella olevan edustava pienoiskuva suomalaisista auton käyttäjistä. Työssä myös tarkasteltiin A-Katsastuksen vuoden 2015 vikatilastoa, minkä tavoitteena oli havainnollistaa, kuinka autojen hylkäykset katsastuksissa lisääntyvät autojen ikääntyessä. Vikatilastosta valittiin tarkasteluun kuusi yleistä automallia, joiden hylkäysprosentit ja yleisimmät hylkäyksen syyt katsastuksissa koottiin taulukoihin. Autojen hylkäysprosenteista laadittiin kuvaajat, jotka havainnollistavat autojen hylkäyksien kehitystä auton kymmenen ensimmäisen käyttövuoden aikana.
Kyselytutkimuksen tuloksena saatiin selville, että määräaikaiskatsastusten välin pidentämisen liikenneturvallisuus- ja ympäristövaikutukset jakavat kuluttajien mielipiteet. Kuluttajat ovat pääosin kuitenkin enemmän huolissaan katsastuksien harventamisen liikenneturvallisuus- kuin ympäristövaikutuksista. Lisäksi kyselytutkimuksessa selvisi, millä tavoin kuluttajat huolehtivat autojensa kunnosta ja kuinka säännöllistä heidän autojen huoltaminen on.
Työssä tehtiin kvantitatiivinen kyselytutkimus, jossa haastateltiin A-Katsastukselle autonsa määräaikaiskatsastukseen tuoneita asiakkaita Ruskon, Kaakkurin, Heinäpään ja Muhoksen katsastusasemilla. Haastatelluista asiakkaista muodostui 113 henkilön tutkimusotanta, jonka voidaan ajatella olevan edustava pienoiskuva suomalaisista auton käyttäjistä. Työssä myös tarkasteltiin A-Katsastuksen vuoden 2015 vikatilastoa, minkä tavoitteena oli havainnollistaa, kuinka autojen hylkäykset katsastuksissa lisääntyvät autojen ikääntyessä. Vikatilastosta valittiin tarkasteluun kuusi yleistä automallia, joiden hylkäysprosentit ja yleisimmät hylkäyksen syyt katsastuksissa koottiin taulukoihin. Autojen hylkäysprosenteista laadittiin kuvaajat, jotka havainnollistavat autojen hylkäyksien kehitystä auton kymmenen ensimmäisen käyttövuoden aikana.
Kyselytutkimuksen tuloksena saatiin selville, että määräaikaiskatsastusten välin pidentämisen liikenneturvallisuus- ja ympäristövaikutukset jakavat kuluttajien mielipiteet. Kuluttajat ovat pääosin kuitenkin enemmän huolissaan katsastuksien harventamisen liikenneturvallisuus- kuin ympäristövaikutuksista. Lisäksi kyselytutkimuksessa selvisi, millä tavoin kuluttajat huolehtivat autojensa kunnosta ja kuinka säännöllistä heidän autojen huoltaminen on.