Sähköinen henkilöstöviestintä : Intranetin henkilöstösivujen kehitysprojekti
Urjo, Arlena (2017)
Urjo, Arlena
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111889
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111889
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää toimeksiantajan intranetin henkilöstösivuja. Työn tarkoituksena ja tavoitteena oli antaa kehitysehdotuksia yrityksen intranetin henkilöstösivujen käytettävyyteen ja selvittää, mitä haasteita henkilöstösivuissa on. Yritys on suuri suomalainen media-alan toimija, joka työllistää yli 1100 henkeä.
Projekti oli osa toimeksiantajan intranetin kehitysprojektia. Toimeksiantajan intranet päivittyi uudelle alustalle syksyllä 2016. Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa kuvattiin, mikä intranet on ja mistä se rakentuu. Sen lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä keskityttiin verkko- ja esimiesviestintään. Teoreettisessa osuudessa käsiteltiin esimiestyön näkökulmaa verkkoviestinnässä, sillä yhtenä työn tavoitteena oli selvittää, kuinka henkilöstösivut jatkossa tukisivat paremmin esimiestyötä.
Opinnäytetyötä varten tehtiin tutkimus yrityksen intranetin nykytilasta ja sen mahdollisista puutteista. Tutkimuksessa käytettiin määrällisiä tiedonkeruutapoja. Työhön kerättiin tietoa henkilöstöltä sähköisen kyselylomakkeen avulla ja yrityksen yhteyshenkilöiltä. Käyttäjäkyselyyn osallistui yhteensä 116 henkilöä ja tässä joukossa oli mukana niin esimiehiä kuin työntekijöitä.
Opinnäytetyön tulosten perusteella pystyttiin toteamaan, että intranetin henkilöstösivuissa on kehitystä kaipaavia osioita ja niihin annettiin ehdotuksia tässä työssä. Opinnäytetyön laatija suosittelee yritystä tekemään käyttäjäkyselyn uudesta intranetistä, kun se on päivittynyt uudelle alustalle. Laatija suositteli keräämään palautetta henkilöstöltä intranetin toimivuudesta, kun intranet on päivittynyt uudelle alustalle ja käyttäjille on jonkin verran kertynyt käyttökokemusta. Raportin kirjoittamisvaiheessa yritys on ottanut uuden intranetin vasta käyttöön. Intranet on tärkeä sisäisen viestinnän väline yrityksessä. Intranet on hyvä päivittää jatkuvasti, jotta se pysyy käyttäjälähtöisenä ja miellyttävänä työalustana jatkossakin henkilöstölle.
Projekti oli osa toimeksiantajan intranetin kehitysprojektia. Toimeksiantajan intranet päivittyi uudelle alustalle syksyllä 2016. Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa kuvattiin, mikä intranet on ja mistä se rakentuu. Sen lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä keskityttiin verkko- ja esimiesviestintään. Teoreettisessa osuudessa käsiteltiin esimiestyön näkökulmaa verkkoviestinnässä, sillä yhtenä työn tavoitteena oli selvittää, kuinka henkilöstösivut jatkossa tukisivat paremmin esimiestyötä.
Opinnäytetyötä varten tehtiin tutkimus yrityksen intranetin nykytilasta ja sen mahdollisista puutteista. Tutkimuksessa käytettiin määrällisiä tiedonkeruutapoja. Työhön kerättiin tietoa henkilöstöltä sähköisen kyselylomakkeen avulla ja yrityksen yhteyshenkilöiltä. Käyttäjäkyselyyn osallistui yhteensä 116 henkilöä ja tässä joukossa oli mukana niin esimiehiä kuin työntekijöitä.
Opinnäytetyön tulosten perusteella pystyttiin toteamaan, että intranetin henkilöstösivuissa on kehitystä kaipaavia osioita ja niihin annettiin ehdotuksia tässä työssä. Opinnäytetyön laatija suosittelee yritystä tekemään käyttäjäkyselyn uudesta intranetistä, kun se on päivittynyt uudelle alustalle. Laatija suositteli keräämään palautetta henkilöstöltä intranetin toimivuudesta, kun intranet on päivittynyt uudelle alustalle ja käyttäjille on jonkin verran kertynyt käyttökokemusta. Raportin kirjoittamisvaiheessa yritys on ottanut uuden intranetin vasta käyttöön. Intranet on tärkeä sisäisen viestinnän väline yrityksessä. Intranet on hyvä päivittää jatkuvasti, jotta se pysyy käyttäjälähtöisenä ja miellyttävänä työalustana jatkossakin henkilöstölle.