Tulospalkkiojärjestelmän kannustavuus – päätöksenteon ilmiöt tulospalkkiojohtamisessa
Löfman, Sari (2017)
Löfman, Sari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910906
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910906
Tiivistelmä
Opinnäytetyön Tulospalkkiojärjestelmän kannustavuus – päätöksenteon ilmiöt tulospalkkiojohtamisessa tarkoituksena on uudistaa yrityksen tulospalkkiojärjestelmää. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten tulospalkkiojohtaminen vastaa nykypäivän tarpeisiin henkilöstön näkökulmasta kohdeyrityksessä. Tulosten avulla yritys voi johtamisessa kohdentaa kannustimet aiempaa paremmin sekä nostaa yrityksen tuottavuutta ja samalla myös henkilöstön tyytyväisyyttä. Kohdeyrityksenä on sairaalakiinteistöpalveluita tuottava kiinteistöalan yritys.
Työn viitekehys muodostuu tulospalkkiojohtamisesta sekä päätöksenteon ilmiöistä ja niiden vaikutuksesta yksilön valintoihin. Tulospalkkion kannustavuuteen vaikuttavia keskeisimpiä päätöksenteon ilmiöitä ovat sosiaaliset normit ja tappion välttely.
Opinnäytetyön tutkimus oli kvantitatiivinen kyselytutkimus kohdeyrityksen henkilöstölle, jonka tuloksia ideoitiin työpajassa yhdessä henkilöstön kanssa. Kyselytutkimuksella selvitettiin ensin nykytilanne ja työpajassa pohdittiin yhdessä henkilöstön kanssa tuloksia ja ehdotettiin uusia tulospalkkiomittareita. Kyselytutkimuksen numeerisen aineiston analysointime-netelmänä käytettiin frekvenssiä, keskiarvoa, ristiintaulukointia ja t-testiä. Kyselytutkimuk-sen avoimet kysymykset analysoitiin teemoittelun avulla. Kyselytutkimuksen otos oli 166 henkilöä yrityksen koko henkilöstömäärän ollessa 310. Otos jakaantui 18 esimieheen sekä 148 työntekijään.
Opinnäytetyön tutkimustulosten perusteella kohdeyrityksen nykyinen tulospalkkiojärjestelmä ei ole kannustava. Nykyinen tulospalkkiojärjestelmä on yksikkökohtainen ja nojaa pitkäl-ti sosiaaliseen normiin, joka ei toteudu kohdeyrityksessä halutusti. Tutkimustulosten mukaan henkilöstö haluaisi osallistua enemmän toiminnan kehittämiseen ja sitä tulisi hyödyntää yrityksessä aiempaa enemmän. Henkilöstöä kannattaisi ottaa mukaan myös tulospalkkiomittareiden suunnitteluun ja lisätä sen seurantaa. Toivottuja haasteita voitaisiin luoda enemmän tulospalkkiojärjestelmän henkilökohtaisten tavoitteiden avulla.
Lisäksi opinnäytetyössä luodaan malli, jonka avulla tuodaan tulospalkkiomittarit lähemmäs suorituksen tekijää, hyödynnetään sosiaalista normia ja tappion välttelyä sekä tuetaan tu-lospalkkiojohtamisen viestintää. Kun opinnäytetyössä ehdotettu MINDSPACE-malli otetaan kaikessa toiminnassa ja viestinnässä huomioon, se tukee henkilöstön tuuppausta kohti parempia suorituksia. Yrityksen viestin tulee olla aina selkeä ja yhdenmukainen. Tuuppauksessa suurimmat haasteet ovat tavoiteltu kulttuurimuutos ja vuorovaikutuksen kehittäminen, jotka tulevat vaatimaan varsinkin esimiehiltä ja yrityksen johdolta merkittävää muutosta aiempaan.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä on, että kohdeyrityksen henkilöstöstä vain noin puolet pitää nykyistä tulospalkkiojärjestelmää kannustavana ja tavoitteiden saavuttamiseen ei osallistuta tasapuolisesti. Henkilöstön mielestä tulospalkkiojärjestelmän tulisi olla 50 % henkilökohtainen ja 50 % yksikkökohtainen.
Työn viitekehys muodostuu tulospalkkiojohtamisesta sekä päätöksenteon ilmiöistä ja niiden vaikutuksesta yksilön valintoihin. Tulospalkkion kannustavuuteen vaikuttavia keskeisimpiä päätöksenteon ilmiöitä ovat sosiaaliset normit ja tappion välttely.
Opinnäytetyön tutkimus oli kvantitatiivinen kyselytutkimus kohdeyrityksen henkilöstölle, jonka tuloksia ideoitiin työpajassa yhdessä henkilöstön kanssa. Kyselytutkimuksella selvitettiin ensin nykytilanne ja työpajassa pohdittiin yhdessä henkilöstön kanssa tuloksia ja ehdotettiin uusia tulospalkkiomittareita. Kyselytutkimuksen numeerisen aineiston analysointime-netelmänä käytettiin frekvenssiä, keskiarvoa, ristiintaulukointia ja t-testiä. Kyselytutkimuk-sen avoimet kysymykset analysoitiin teemoittelun avulla. Kyselytutkimuksen otos oli 166 henkilöä yrityksen koko henkilöstömäärän ollessa 310. Otos jakaantui 18 esimieheen sekä 148 työntekijään.
Opinnäytetyön tutkimustulosten perusteella kohdeyrityksen nykyinen tulospalkkiojärjestelmä ei ole kannustava. Nykyinen tulospalkkiojärjestelmä on yksikkökohtainen ja nojaa pitkäl-ti sosiaaliseen normiin, joka ei toteudu kohdeyrityksessä halutusti. Tutkimustulosten mukaan henkilöstö haluaisi osallistua enemmän toiminnan kehittämiseen ja sitä tulisi hyödyntää yrityksessä aiempaa enemmän. Henkilöstöä kannattaisi ottaa mukaan myös tulospalkkiomittareiden suunnitteluun ja lisätä sen seurantaa. Toivottuja haasteita voitaisiin luoda enemmän tulospalkkiojärjestelmän henkilökohtaisten tavoitteiden avulla.
Lisäksi opinnäytetyössä luodaan malli, jonka avulla tuodaan tulospalkkiomittarit lähemmäs suorituksen tekijää, hyödynnetään sosiaalista normia ja tappion välttelyä sekä tuetaan tu-lospalkkiojohtamisen viestintää. Kun opinnäytetyössä ehdotettu MINDSPACE-malli otetaan kaikessa toiminnassa ja viestinnässä huomioon, se tukee henkilöstön tuuppausta kohti parempia suorituksia. Yrityksen viestin tulee olla aina selkeä ja yhdenmukainen. Tuuppauksessa suurimmat haasteet ovat tavoiteltu kulttuurimuutos ja vuorovaikutuksen kehittäminen, jotka tulevat vaatimaan varsinkin esimiehiltä ja yrityksen johdolta merkittävää muutosta aiempaan.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä on, että kohdeyrityksen henkilöstöstä vain noin puolet pitää nykyistä tulospalkkiojärjestelmää kannustavana ja tavoitteiden saavuttamiseen ei osallistuta tasapuolisesti. Henkilöstön mielestä tulospalkkiojärjestelmän tulisi olla 50 % henkilökohtainen ja 50 % yksikkökohtainen.