Teollinen internet ja lisätty todellisuus: mahdollisuudet ja näkymät laivatekniikassa
Ukkonen, Pyry (2017)
Ukkonen, Pyry
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011101
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011101
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee teollisen internetin ja lisätyn todellisuuden mahdollisuuksia tulevaisuuden
laivatekniikassa. Tarkoituksena on saada käsitys ja kokonaiskuva teollisen
internetin sekä eri todellisuuden tasojen mahdollisuuksista ja olemassa olevista sovellutuksista,
joita laivatekniikassa olisi mahdollista hyödyntää.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä on laadullinen. Tyypiltään se on soveltava kokoomatutkimus,
jossa on hyödynnetty paljon internetlähteitä. Aiheen kehittyvän luonteen
vuoksi opinnäytetyöhön suoraan soveltuvan kirjallisen materiaalin ja tutkimusaineiston
määrä on melko pieni. Tämän vuoksi jouduttiin usein tukeutumaan esimerkiksi alan
yritysten internetsivuihin ja muihin soveltuviin lähteisiin.
Teoreettinen viitekehys muodostuu aiheeseen liittyvien käsitteiden, tutkimuksen ja
muun löydetyn aineiston käsittelystä. Teollisen internetin, esineiden internetin, massadatan,
tekoälyn, älykkäiden sensoreiden ja todellisuuden eri tasojen käsitteitä avataan
ja selvennetään.
Opinnäytetyössä on esitelty kirjoittajan omia näkemyksiä tulevaisuuden konevalvonnasta.
Lisäksi esitellään näkemyksiä teollisen internetin, etävalvonnan ja eri todellisuuksien
tasojen soveltamisesta laivatekniikkaan. Lisäksi opinnäytetyössä käsitellään
teknologioiden aiheuttamia mahdollisia haasteita sekä teknisessä että käyttäjälähtöisessä
katsantokannassa.
Opinnäytetyössä todettiin, että teollinen internet ja mahdollisesti lähitulevaisuudessa
lisätty todellisuus tulevat muuttamaan konehuonetyöskentelyä merkittävästi. Teollinen
internet ja tekoäly tulevat vaikuttamaan etenkin kunnossapitoon ja käytönaikaiseen valvontaan.
Jo nykyisellään on olemassa tekniikkaa, jolla voitaisiin toteuttaa virtuaalitodellisuuden
etävalvonta tai lisätyn todellisuuden huoltotuki ja koneiston valvonta. Muutoksen
aikavälit ja kehityksen nopeuden arvioinnit ovat haastavia, johtuen alan hitaasta
luonteesta reagoida muutoksiin. Erityisesti kansainväliseltä merenkulkujärjestöltä ja
luokituslaitoksilta odotetaan reagointia uusiin teknologioihin.
laivatekniikassa. Tarkoituksena on saada käsitys ja kokonaiskuva teollisen
internetin sekä eri todellisuuden tasojen mahdollisuuksista ja olemassa olevista sovellutuksista,
joita laivatekniikassa olisi mahdollista hyödyntää.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä on laadullinen. Tyypiltään se on soveltava kokoomatutkimus,
jossa on hyödynnetty paljon internetlähteitä. Aiheen kehittyvän luonteen
vuoksi opinnäytetyöhön suoraan soveltuvan kirjallisen materiaalin ja tutkimusaineiston
määrä on melko pieni. Tämän vuoksi jouduttiin usein tukeutumaan esimerkiksi alan
yritysten internetsivuihin ja muihin soveltuviin lähteisiin.
Teoreettinen viitekehys muodostuu aiheeseen liittyvien käsitteiden, tutkimuksen ja
muun löydetyn aineiston käsittelystä. Teollisen internetin, esineiden internetin, massadatan,
tekoälyn, älykkäiden sensoreiden ja todellisuuden eri tasojen käsitteitä avataan
ja selvennetään.
Opinnäytetyössä on esitelty kirjoittajan omia näkemyksiä tulevaisuuden konevalvonnasta.
Lisäksi esitellään näkemyksiä teollisen internetin, etävalvonnan ja eri todellisuuksien
tasojen soveltamisesta laivatekniikkaan. Lisäksi opinnäytetyössä käsitellään
teknologioiden aiheuttamia mahdollisia haasteita sekä teknisessä että käyttäjälähtöisessä
katsantokannassa.
Opinnäytetyössä todettiin, että teollinen internet ja mahdollisesti lähitulevaisuudessa
lisätty todellisuus tulevat muuttamaan konehuonetyöskentelyä merkittävästi. Teollinen
internet ja tekoäly tulevat vaikuttamaan etenkin kunnossapitoon ja käytönaikaiseen valvontaan.
Jo nykyisellään on olemassa tekniikkaa, jolla voitaisiin toteuttaa virtuaalitodellisuuden
etävalvonta tai lisätyn todellisuuden huoltotuki ja koneiston valvonta. Muutoksen
aikavälit ja kehityksen nopeuden arvioinnit ovat haastavia, johtuen alan hitaasta
luonteesta reagoida muutoksiin. Erityisesti kansainväliseltä merenkulkujärjestöltä ja
luokituslaitoksilta odotetaan reagointia uusiin teknologioihin.