Työntekijöiden työtyytyväisyyden kehittäminen Rantalainen Oy Lahden toimipisteessä
Heikkinen, Tony (2017)
Heikkinen, Tony
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011054
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011054
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää toimeksiantajan työntekijöiden työtyytyväisyyttä ja sitä kautta myös yrityksen toimintaa. Tutkimuksen toimeksiantajana toimii taloushallinnon alalla toimiva Rantalainen Oy Lahti. Työn tavoitteena on laatia tutkimustulosten pohjalta kohdeyritykselle kehitysehdotuksia, joilla työntekijöiden tyytyväisyyttä voidaan parantaa entisestään.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään kirjallisuuskatsauksen pohjalta työtyytyväisyyttä käsitteenä sekä työtyytyväisyyteen vaikuttavia osa-alueita. Teoriaosuudessa käsitellään myös Maslow’n tarvehierarkiaa, Herzbergin kaksifaktoriteoriaa sekä Lawlerin ja Porterin mallia, jossa kuvataan työsuorituksen ja työtyytyväisyyden välistä yhteyttä. Teoriaosuudessa sivutaan lisäksi työn imua, sillä työn imua kokevien työntekijöiden on todettu olevan tyytyväisempiä työhönsä.
Työn empiirinen osa toteuttiin pääosin kvantitatiivisella tutkimusotteella ja siinä hyödynnettiin Webropolin tarjoamaa kyselytyökalua. Tutkimuksessa hyödynnettiin myös hieman kvalitatiivista tutkimusotetta avoimien kysymyksien osalta. Kysely toteuttiin verkkokyselynä 3.4.-13.4.2017. Kyselyyn vastasi 62 henkilöä ja vastausprosentiksi saatiin 77,5 %. Tutkimuksen tulokset analysoitiin Microsoft Officen Excel -ohjelmalla.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että työntekijät ovat melko tyytyväisiä nykyisessä työssään. Kuitenkin työntekijät nostivat esille asioita, joihin ei oltu täysin tyytyväisiä. Tulosten perusteella laadittiin yritykselle konkreettisa kehitysehdotuksia, joiden tavoitteena on parantaa työntekijöiden työtyytyväisyyttä entisestään. Kehitettävää löydettiin jokaiselta osa-alueelta, mutta keskeisimmät kehitysehdotukset kohdistuivat työpaikan ilmapiirin parantamiseen esimiestyöskentelyn avulla sekä omien asenteiden tarkastelun kautta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään kirjallisuuskatsauksen pohjalta työtyytyväisyyttä käsitteenä sekä työtyytyväisyyteen vaikuttavia osa-alueita. Teoriaosuudessa käsitellään myös Maslow’n tarvehierarkiaa, Herzbergin kaksifaktoriteoriaa sekä Lawlerin ja Porterin mallia, jossa kuvataan työsuorituksen ja työtyytyväisyyden välistä yhteyttä. Teoriaosuudessa sivutaan lisäksi työn imua, sillä työn imua kokevien työntekijöiden on todettu olevan tyytyväisempiä työhönsä.
Työn empiirinen osa toteuttiin pääosin kvantitatiivisella tutkimusotteella ja siinä hyödynnettiin Webropolin tarjoamaa kyselytyökalua. Tutkimuksessa hyödynnettiin myös hieman kvalitatiivista tutkimusotetta avoimien kysymyksien osalta. Kysely toteuttiin verkkokyselynä 3.4.-13.4.2017. Kyselyyn vastasi 62 henkilöä ja vastausprosentiksi saatiin 77,5 %. Tutkimuksen tulokset analysoitiin Microsoft Officen Excel -ohjelmalla.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että työntekijät ovat melko tyytyväisiä nykyisessä työssään. Kuitenkin työntekijät nostivat esille asioita, joihin ei oltu täysin tyytyväisiä. Tulosten perusteella laadittiin yritykselle konkreettisa kehitysehdotuksia, joiden tavoitteena on parantaa työntekijöiden työtyytyväisyyttä entisestään. Kehitettävää löydettiin jokaiselta osa-alueelta, mutta keskeisimmät kehitysehdotukset kohdistuivat työpaikan ilmapiirin parantamiseen esimiestyöskentelyn avulla sekä omien asenteiden tarkastelun kautta.