Metviro- oppimisympäristön arvioiva kehittäminen
Honkanen, Jari; Anttoora, Markku; Soukki-Laine, Suvi (2010)
Honkanen, Jari
Anttoora, Markku
Soukki-Laine, Suvi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004277060
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004277060
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Kehityshankkeemme perehtyi Porin ammattiopiston(WinNova vuoden 2010 alusta) metsäopiston hydrauliikanopetukseen eri oppimisympäristöissä. Koneiden kehitys vaatii myös asentajilta ja koneenkuljettajilta tietoa sekä taitoa huoltojen ja korjauksien tekemi-sessä. Yksi lisä näiden taitojen opetuksessa on Metviro, älykäs ja virtuaalinen oppi-misympäristö.
Työn tarkoituksena oli selvittää Metviron kehitystarpeet koneenkuljettajan hydrauliik-kaopetuksessa. Päätarkoituksena on tukea oppilaiden hydrauliikan omaksumista, oppi-mista sekä mitata monipuolisesti eri osa-alueiden osaamista. Selvitettiin myös voisiko oppimisympäristöä ottaa käyttöön muilla koulun osastoilla, joissa hydrauliikkaa opete-taan.
Opiskelijoille järjestimme kyselyn valmiin kaavakkeen avulla. Lisäksi haastattelimme opettaja Arto Koivistoa, joka opettaa Metviro- oppimisympäristöllä hydrauliikkaa. Ky-symyksiä olimme kukin muokanneet siltä pohjalta, että saisimme vastauksia oman osaamisemme tarpeisiin. Tuloksia analysoimme kukin omalta osaamisemme alueeltamme, että saisimme mahdollisimman paljon sitä tietoa mitä halusimme. Näin Metviro- oppimisympäristöä ja sen käyttöä voitaisiin kehittää mahdollisimman lähelle oppi-laitoksemme opetussuunnitelmaa.
Markku Anttooran osa-alue hankkeessa oli perehtyä miten Metviro- oppimisympäristö tukee metsäkonesimulaattori opetusta, vai tukeeko yleensä lainkaan. Suvi Soukki-Laine lähestyi hankettamme ohjelmallisen toteutuksen osalta, miettien sen etuja sekä haittoja käytön kannalta. Jari Honkasen tehtävä oli tutkia tämän oppimisympäristön soveltu-vuutta oppilaitoksemme hydrauliikan opetukseen.
Kehityshankkeemme perehtyi Porin ammattiopiston(WinNova vuoden 2010 alusta) metsäopiston hydrauliikanopetukseen eri oppimisympäristöissä. Koneiden kehitys vaatii myös asentajilta ja koneenkuljettajilta tietoa sekä taitoa huoltojen ja korjauksien tekemi-sessä. Yksi lisä näiden taitojen opetuksessa on Metviro, älykäs ja virtuaalinen oppi-misympäristö.
Työn tarkoituksena oli selvittää Metviron kehitystarpeet koneenkuljettajan hydrauliik-kaopetuksessa. Päätarkoituksena on tukea oppilaiden hydrauliikan omaksumista, oppi-mista sekä mitata monipuolisesti eri osa-alueiden osaamista. Selvitettiin myös voisiko oppimisympäristöä ottaa käyttöön muilla koulun osastoilla, joissa hydrauliikkaa opete-taan.
Opiskelijoille järjestimme kyselyn valmiin kaavakkeen avulla. Lisäksi haastattelimme opettaja Arto Koivistoa, joka opettaa Metviro- oppimisympäristöllä hydrauliikkaa. Ky-symyksiä olimme kukin muokanneet siltä pohjalta, että saisimme vastauksia oman osaamisemme tarpeisiin. Tuloksia analysoimme kukin omalta osaamisemme alueeltamme, että saisimme mahdollisimman paljon sitä tietoa mitä halusimme. Näin Metviro- oppimisympäristöä ja sen käyttöä voitaisiin kehittää mahdollisimman lähelle oppi-laitoksemme opetussuunnitelmaa.
Markku Anttooran osa-alue hankkeessa oli perehtyä miten Metviro- oppimisympäristö tukee metsäkonesimulaattori opetusta, vai tukeeko yleensä lainkaan. Suvi Soukki-Laine lähestyi hankettamme ohjelmallisen toteutuksen osalta, miettien sen etuja sekä haittoja käytön kannalta. Jari Honkasen tehtävä oli tutkia tämän oppimisympäristön soveltu-vuutta oppilaitoksemme hydrauliikan opetukseen.