Produktkalkylering hos åländska livsmedelsbolag
Mattsson, Erika; Perälä, Taava (2017)
Mattsson, Erika
Perälä, Taava
Högskolan på Åland
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705249995
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705249995
Tiivistelmä
För att lyckas i modern verksamhetsmiljö bör företagen vara kostnadsmedvetna och
kostnadseffektiva. Fungerande och tillräckligt noggrann kostnadskalkylering ger information
som stöder beslutstagandet både i strategiskt och operationell nivå. Ekonomisk litteratur
presenterar för kostnads- och produktkalkylering flera olika metoder, som kan enskilt eller
tillsammans med varandra användas för olika kalkylsyfte och kalkylobjekt. Det finns ingen
“korrekt” kalkylmetod utan varje bolag måste välja sin kalkylmetod för varje unik
kalkylsituation enligt sina individuella behov och resurser.
Syftet med det här arbetet var att beskriva och förklara användning av produktkalkyler hos
åländska bolag som producerar livsmedel samt problem som uppstår i samband med
kalkylering. Det undersöktes också om företag utöver förkalkyler även använder
efterkalkylering. Undersökningens målgrupp, åländska livsmedelsproducerande bolag som
har fem eller flera anställda, består av sju bolag. Primärdata från dessa bolag samlades in
med ett standardiserat frågeformulär. Utöver det gjordes en kort intervju.
Undersökningen visade att målgruppens bolag vanligen använder bara en kalkylmetod,
bidragskalkylering, vilket tidigare forskning har visat vara typiskt för bolag i
livsmedelsbranchen. Att ingen modern metod används kan förklaras med bolagsstorlek och
bransch. Problem gällande kalkylering upplevdes på liknande sätt men i mildare grad än hos
finska industribolag enligt tidigare forskning. Alla undersökta bolag använder också
efterkalkylering men inte strikt med samma metoder som de använder i förkalkylering. To succeed in the modern business environment, companies should be cost conscious and
cost effective. Efficient and sufficiently accurate cost accounting provides information which
supports decision making on both the strategic and operational levels. Economic literature
presents several methods of product costing. They can be used for different calculation
objects and purposes and can be used individually or in combination with each other. There
is no "correct" calculation method, but each company must choose its calculation system for
each unique situation according to their individual needs and resources. The purpose of this
study was to describe and explain the use of product calculations in the food industry
companies in the Åland Islands and problems arising when calculating. The study also
examined whether companies beyond preliminary calculations also used post costing.
The target group, Åland food industry companies with five or more employees, consists of
seven companies. Primary data from these companies were collected using a standardized
questionnaire. A brief interview was also made in addition to the questionnaire. The survey
showed that the target group companies typically use only one method of product costing,
direct costing, which previous research has shown to be typical in the food industry. That no
modern method was used can be explained both by company size and industry. Problems
concerning calculation were perceived similarly, but in milder degree than in Finnish
industrial companies according to previous research. All surveyed companies also use post
costing but not with the same strict method that they use in their preliminary calculation.
kostnadseffektiva. Fungerande och tillräckligt noggrann kostnadskalkylering ger information
som stöder beslutstagandet både i strategiskt och operationell nivå. Ekonomisk litteratur
presenterar för kostnads- och produktkalkylering flera olika metoder, som kan enskilt eller
tillsammans med varandra användas för olika kalkylsyfte och kalkylobjekt. Det finns ingen
“korrekt” kalkylmetod utan varje bolag måste välja sin kalkylmetod för varje unik
kalkylsituation enligt sina individuella behov och resurser.
Syftet med det här arbetet var att beskriva och förklara användning av produktkalkyler hos
åländska bolag som producerar livsmedel samt problem som uppstår i samband med
kalkylering. Det undersöktes också om företag utöver förkalkyler även använder
efterkalkylering. Undersökningens målgrupp, åländska livsmedelsproducerande bolag som
har fem eller flera anställda, består av sju bolag. Primärdata från dessa bolag samlades in
med ett standardiserat frågeformulär. Utöver det gjordes en kort intervju.
Undersökningen visade att målgruppens bolag vanligen använder bara en kalkylmetod,
bidragskalkylering, vilket tidigare forskning har visat vara typiskt för bolag i
livsmedelsbranchen. Att ingen modern metod används kan förklaras med bolagsstorlek och
bransch. Problem gällande kalkylering upplevdes på liknande sätt men i mildare grad än hos
finska industribolag enligt tidigare forskning. Alla undersökta bolag använder också
efterkalkylering men inte strikt med samma metoder som de använder i förkalkylering.
cost effective. Efficient and sufficiently accurate cost accounting provides information which
supports decision making on both the strategic and operational levels. Economic literature
presents several methods of product costing. They can be used for different calculation
objects and purposes and can be used individually or in combination with each other. There
is no "correct" calculation method, but each company must choose its calculation system for
each unique situation according to their individual needs and resources. The purpose of this
study was to describe and explain the use of product calculations in the food industry
companies in the Åland Islands and problems arising when calculating. The study also
examined whether companies beyond preliminary calculations also used post costing.
The target group, Åland food industry companies with five or more employees, consists of
seven companies. Primary data from these companies were collected using a standardized
questionnaire. A brief interview was also made in addition to the questionnaire. The survey
showed that the target group companies typically use only one method of product costing,
direct costing, which previous research has shown to be typical in the food industry. That no
modern method was used can be explained both by company size and industry. Problems
concerning calculation were perceived similarly, but in milder degree than in Finnish
industrial companies according to previous research. All surveyed companies also use post
costing but not with the same strict method that they use in their preliminary calculation.