Sosiaalisen median viestintäsuunnitelma tanssiryhmälle, case PUREmode
Pulkkinen, Reetta-Kaisa (2017)
Pulkkinen, Reetta-Kaisa
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705219240
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705219240
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö tutkii tanssiryhmien viestintää sosiaalisessa mediassa tuottajan näkökulmasta. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli helsinkiläinen tanssiryhmä PUREmode, jolle toteutin tutkimukseni pohjalta ytimekkään sosiaalisen median viestintäsuunnitelman. Tavoitteena oli tuottaa selkeä käytännön ohjeistus, jonka avulla PUREmode voi kehittää some-viestintäänsä aktiivisemmaksi ja yhtenäisemmäksi sekä tarjota kohderyhmälleen mielekkäämpiä ja monipuolisempia sisältöjä.
Perehdyin tutkimuksessani japanilaisten ja suomalaisten odottemita-tanssiryhmien viestintään kyseisen harrastajayhteisön eniten suosimilla sosiaalisen median kanavilla. Havainnoin benchmarkingin eli esikuva-analyysin avulla tanssijoiden toimintaa somessa, tavoitteenani löytää oivaltavia viestintäkeinoja sekä sisältökokonaisuuksia. Haastattelin lisäksi PUREmoden omaa seuraajakuntaa ja toista suomalaista odottemita-tanssiryhmää, jotta pystyin toteuttamaan sekä tanssiyhteisön tekijöitä että sen seuraajia parhaiten palvelevan viestintäsuunnitelman.
Sivuan opinnäytetyössä tanssin ympärille rakentuvan viestinnän lisäksi some-menestyksen kolmea tärkeintä tukipilaria: tavoitteiden asettamista ja niiden seuraamista, brändinhallintaa sekä oman kohderyhmän tuntemista. Oppimani tiivistyy toimeksiantajan viestintäsuunnitelmassa, jonka sisällöstä myös muut tanssitoimijat voivat ammentaa ideoita some-toimintaansa.
Perehdyin tutkimuksessani japanilaisten ja suomalaisten odottemita-tanssiryhmien viestintään kyseisen harrastajayhteisön eniten suosimilla sosiaalisen median kanavilla. Havainnoin benchmarkingin eli esikuva-analyysin avulla tanssijoiden toimintaa somessa, tavoitteenani löytää oivaltavia viestintäkeinoja sekä sisältökokonaisuuksia. Haastattelin lisäksi PUREmoden omaa seuraajakuntaa ja toista suomalaista odottemita-tanssiryhmää, jotta pystyin toteuttamaan sekä tanssiyhteisön tekijöitä että sen seuraajia parhaiten palvelevan viestintäsuunnitelman.
Sivuan opinnäytetyössä tanssin ympärille rakentuvan viestinnän lisäksi some-menestyksen kolmea tärkeintä tukipilaria: tavoitteiden asettamista ja niiden seuraamista, brändinhallintaa sekä oman kohderyhmän tuntemista. Oppimani tiivistyy toimeksiantajan viestintäsuunnitelmassa, jonka sisällöstä myös muut tanssitoimijat voivat ammentaa ideoita some-toimintaansa.