Asiakashankinnan kehittäminen rakennusalan mikroyritykselle
Lyytikäinen, Jenni (2017)
Lyytikäinen, Jenni
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705198970
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705198970
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää toimeksiantajan asiakashankintaa. Työn toimeksiantaja on kuopiolainen rakennusalanyritys, joka myy aliurakointina erikoistuneita rakennuspalveluita muille rakennusalalla toimiville yrityksille. Toimeksiantajayrityksellä on ollut liiketoimintaa vasta reilun vuoden verran, ja sitä pyörittää kokonaisuu-dessaan yrittäjä itse. Asiakashankintaa kehittäessä on pyritty siten ottamaan huomioon yrityksen rajalliset resurssit, kun esimerkiksi erillistä myyntihenkilöstöä ei yrityksellä ole. Tässä opinnäytetyössä keskitytäänkin sellaisiin asiakashankinnan keinoihin, jotka ovat mahdollisimman kustannustehokkaita ja soveltuvat mikroyrityksen tarpeisiin.
Asiakashankinnan kehittämisessä on käytetty hyväksi ajankohtaista teoriaa myynnistä ja markkinoinnista, itse kerättyä tietoa toimeksiantajan potentiaalisilta asiakkailta sekä tekijän omia näkemyksiä ja ehdotuksia asiakashankin-nan toteuttamiseksi. Opinnäytetyö koostuukin teoriaosuudesta, tutkimusosasta sekä johtopäätösten ja ratkaisujen esittelystä. Työn lopusta löytyvät myös työn onnistumisen arviointi sekä työssä käytetyt lähteet ja liitetiedostot.
Teoriaosuudessa käsitellään B2B-myynnin ja markkinoinnin keinoja. Pohjateoksena on käytetty Jarkko Kurvisen ja Mikko Sepän vuonna 2016 julkaisemaa teosta B2B-markkinoinnin ja myynnin pelikirja – Yritysjohdon opas myyntiin ja markkinointiin. Teos on valittu sen vuoksi, että se esittelee uusimmat B2B-markkinoinnin ja myynnin strategiat ja keinot sekä antaa käytännön ohjeet asiakashankinnan suunnittelulle ja toteutukselle. Teoriaosuus luo pohjarungon asiakashankinnan kehittämiselle, kun sitä peilataan koko ajan toimeksiantajayritykseen.
Tutkimusosassa esitellään toimeksiantajan potentiaalisille asiakkaille kohdennetun kyselyn suunnittelu ja toteutus sekä analysoidaan kyselyn vastauksia. Kyselyn avulla kartoitettiin tietoa aliurakointipalveluiden käyttäjien ostokäyt-täytymisestä. Asiakashankintaa kehitettäessä ei siten turvauduta pelkkään teoriatietoon, vaan kyselyn avulla asia-kashankinta pystytään paremmin räätälöimään toimeksiantajan toimialan ja potentiaalisten asiakkaiden mukaan.
Johtopäätöksiä ja ratkaisuja -luvussa annetaan käytännön toimintaehdotuksia asiakashankinnan toteuttamiseksi yhdistelemällä kyselystä saatuja vastauksia, teoriatietoa sekä tekijän että toimeksiantajan omia näkemyksiä. Toimintaehdotukset voidaan jakaa pääpiirteittäin neljään eri osa-alueeseen: segmentointi ja hinnoittelu, ulkoinen markkinointi, sisäinen markkinointi ja henkilökohtainen myynti. Jokainen osa-alue on merkittävä toimeksiantajan asiakashankinnan kannalta ja jokaisessa näissä toimeksiantajalla on paljon kehittämisen varaa.
Asiakashankinnan kehittämisessä on käytetty hyväksi ajankohtaista teoriaa myynnistä ja markkinoinnista, itse kerättyä tietoa toimeksiantajan potentiaalisilta asiakkailta sekä tekijän omia näkemyksiä ja ehdotuksia asiakashankin-nan toteuttamiseksi. Opinnäytetyö koostuukin teoriaosuudesta, tutkimusosasta sekä johtopäätösten ja ratkaisujen esittelystä. Työn lopusta löytyvät myös työn onnistumisen arviointi sekä työssä käytetyt lähteet ja liitetiedostot.
Teoriaosuudessa käsitellään B2B-myynnin ja markkinoinnin keinoja. Pohjateoksena on käytetty Jarkko Kurvisen ja Mikko Sepän vuonna 2016 julkaisemaa teosta B2B-markkinoinnin ja myynnin pelikirja – Yritysjohdon opas myyntiin ja markkinointiin. Teos on valittu sen vuoksi, että se esittelee uusimmat B2B-markkinoinnin ja myynnin strategiat ja keinot sekä antaa käytännön ohjeet asiakashankinnan suunnittelulle ja toteutukselle. Teoriaosuus luo pohjarungon asiakashankinnan kehittämiselle, kun sitä peilataan koko ajan toimeksiantajayritykseen.
Tutkimusosassa esitellään toimeksiantajan potentiaalisille asiakkaille kohdennetun kyselyn suunnittelu ja toteutus sekä analysoidaan kyselyn vastauksia. Kyselyn avulla kartoitettiin tietoa aliurakointipalveluiden käyttäjien ostokäyt-täytymisestä. Asiakashankintaa kehitettäessä ei siten turvauduta pelkkään teoriatietoon, vaan kyselyn avulla asia-kashankinta pystytään paremmin räätälöimään toimeksiantajan toimialan ja potentiaalisten asiakkaiden mukaan.
Johtopäätöksiä ja ratkaisuja -luvussa annetaan käytännön toimintaehdotuksia asiakashankinnan toteuttamiseksi yhdistelemällä kyselystä saatuja vastauksia, teoriatietoa sekä tekijän että toimeksiantajan omia näkemyksiä. Toimintaehdotukset voidaan jakaa pääpiirteittäin neljään eri osa-alueeseen: segmentointi ja hinnoittelu, ulkoinen markkinointi, sisäinen markkinointi ja henkilökohtainen myynti. Jokainen osa-alue on merkittävä toimeksiantajan asiakashankinnan kannalta ja jokaisessa näissä toimeksiantajalla on paljon kehittämisen varaa.