Vanhusasiakkaan kotiutusprosessi ja sen kehittäminen Akaassa hoitohenkilökunnan kuvaamana
Numminen, Henni (2017)
Numminen, Henni
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705188898
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705188898
Tiivistelmä
Vanhuksia hoidetaan kotona kotiin tarjottavien palveluiden avulla mahdollisimman pitkään ennen tuettuun palveluasumiseen turvautumista. Kotihoidossa tavoitellaan asiakaslähtöisyyttä ja toiminnan tehokkuutta kasvavavan kysynnän vuoksi. Akaassa Toijalan, Viialan ja Kylmäkosken kotihoitoyksiköt yhdistyivät tammikuussa 2017 Akaan kotihoitoyksiköksi. Urjalan palvelualue säilyi muutoksessa omana alueenaan. Vuodeosastohoito päättyy Akaassa vuonna 2019. Näiden kahden paikallisen muutoksen ja valtakunnallisen linjauksen vuoksi kotiin tarjottavaa hoitoa ja hoivaa tulee kehittää ja toimintaa tehostaa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata vanhusasiakkaan kotiutusprosessi Akaassa hoitohenkilökunnan kokemuksiin perustuen. Opinnäytetyön tavoitteena oli kotiutusprosessin laadullinen kehittäminen hoitotyön näkökulmasta. Kotiutusprosessin hiomisella tavoitellaan asiakkaiden tarpeettomien osastojaksojen vähenemistä ja siten toiminnan tehostumista. Opinnäytetyön tutkimustehtävät olivat: Millaiseksi hoitohenkilökunta kokee vanhusasiakkaan kotiutusprosessin nykytilan Akaassa? Millaisia kehittämistarpeita kotiutusprosessissa on tällä hetkellä? Millaisin keinoin kotiutusprosessia voidaan kehittää? Opinnäytetyötä varten toteutettiin laadullinen kysely hoitohenkilökunnalle Toijalan ja Viialan kotihoitoyksiköissä ja vuodeosastolla Toijalassa. Kyselyyn vastattiin kirjallisesti joko yksin tai pienryhmissä. Vastauksia kyselyyn saatiin 10.
Tutkimuksesta selvisi, että kotiutusprosessi ja siihen liittyvä tehtävänjako on alueella heikosti tunnettu. Kotiutusprosessin katsottiin muodostuvan kotiutuksen suunnittelusta, kotihoidon aloituksesta ja moniammatillisesta yhteistyöstä. Kotiutusprosessissa esiintyi puutteita sen vaiheittaisessa toteutuksessa ja työnjaossa kotiutuksen parissa työskentelevien työntekijöiden keskuudessa. Tutkimuksen mukaan vanhusasiakkaan kotiutussuunnitelmaa tulee vahvistaa ja kotiutusprosessia selkiyttää, jotta kotiutustyössä onnistuttaisi tulevaisuudessa nykyistä paremmin.
Omahoitajuus koettiin yhteydenpitoa ja suunnittelua helpottavana asiana, joten sen säilyttäminen kotiutustyön tukena on tärkeää. Kotiutustiimin kehittäminen alueelle ja arvio yöhoidon tarpeellisuudesta ovat tulevaisuudessa mahdollisia keinoja kehittää vanhusasiakkaan kotiutustyötä. Myös kotihoidon sisäisillä työjärjestelyillä on saavutettavissa kotiutustyöhön odotettua asiakaslähtöisyyttä ja toiminnan tehokkuutta.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata vanhusasiakkaan kotiutusprosessi Akaassa hoitohenkilökunnan kokemuksiin perustuen. Opinnäytetyön tavoitteena oli kotiutusprosessin laadullinen kehittäminen hoitotyön näkökulmasta. Kotiutusprosessin hiomisella tavoitellaan asiakkaiden tarpeettomien osastojaksojen vähenemistä ja siten toiminnan tehostumista. Opinnäytetyön tutkimustehtävät olivat: Millaiseksi hoitohenkilökunta kokee vanhusasiakkaan kotiutusprosessin nykytilan Akaassa? Millaisia kehittämistarpeita kotiutusprosessissa on tällä hetkellä? Millaisin keinoin kotiutusprosessia voidaan kehittää? Opinnäytetyötä varten toteutettiin laadullinen kysely hoitohenkilökunnalle Toijalan ja Viialan kotihoitoyksiköissä ja vuodeosastolla Toijalassa. Kyselyyn vastattiin kirjallisesti joko yksin tai pienryhmissä. Vastauksia kyselyyn saatiin 10.
Tutkimuksesta selvisi, että kotiutusprosessi ja siihen liittyvä tehtävänjako on alueella heikosti tunnettu. Kotiutusprosessin katsottiin muodostuvan kotiutuksen suunnittelusta, kotihoidon aloituksesta ja moniammatillisesta yhteistyöstä. Kotiutusprosessissa esiintyi puutteita sen vaiheittaisessa toteutuksessa ja työnjaossa kotiutuksen parissa työskentelevien työntekijöiden keskuudessa. Tutkimuksen mukaan vanhusasiakkaan kotiutussuunnitelmaa tulee vahvistaa ja kotiutusprosessia selkiyttää, jotta kotiutustyössä onnistuttaisi tulevaisuudessa nykyistä paremmin.
Omahoitajuus koettiin yhteydenpitoa ja suunnittelua helpottavana asiana, joten sen säilyttäminen kotiutustyön tukena on tärkeää. Kotiutustiimin kehittäminen alueelle ja arvio yöhoidon tarpeellisuudesta ovat tulevaisuudessa mahdollisia keinoja kehittää vanhusasiakkaan kotiutustyötä. Myös kotihoidon sisäisillä työjärjestelyillä on saavutettavissa kotiutustyöhön odotettua asiakaslähtöisyyttä ja toiminnan tehokkuutta.