Jalkineiden suunnittelu osaksi Vintron syksy/talvi -mallistoa
Kuohukivi, Janika (2017)
Kuohukivi, Janika
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178635
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178635
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tuotesuunnittelu suomalaiselle jalkineiden maahantuonti- ja tukkumyyntiyritykselle Kenkätuonti Rikke Oy. Opinnäytetyössä suunniteltiin kolme naistenjalkinemallia Vintro-jalkinemerkille. Mallit tulivat osaksi Vintron syksy/talvi 17—18 -jalkinemallistoa. Tavoit-teena oli suunnitella teollisesti valmistettavat jalkinemallit, jotka soveltuvat Vintron ominaiseen tyyliin kohderyhmän toiveet huomioiden.
Työssä sovellettiin ja syvennettiin osaamista suunnitteluprosessista sekä -menetelmistä. Työskentelyä tuki opinnäytetyön tekijän työharjoittelun aikana kerätty aineisto ja taustatiedot toimeksiantajasta sekä tuotemerkistä. Työssä selvitettiin ja kartoitettiin tietoa tuotemerkistä ja sen kohderyhmästä. Tietoa haettiin myös toimeksiantajaa haastattelemalla, asiakaskyselyllä, havainnoimalla ja hyödyntämällä kirjallisuutta segmentoin-nista sekä suunnitteluprosessista. Lisäksi työssä tarkasteltiin trendiennusteita ja niitä sovellettiin osaksi suunnitteluprosessia.
Työn tuloksena oli kolme jalkinemallia Vintron syksy/talvi 17—18 -mallistoon. Jalkineiden suunnittelussa huomioitiin brändin imago, arvot, identiteetti ja kohderyhmän, toimeksiantajan sekä teollisen tuotannon vaatimukset. Lisäksi toimeksiantaja tilasi neljästä muusta mallista näyteparit. Kaikki päämallit ja kaksi lisämallia menivät tuotekehityksestä jatkotuotantoon. Opinnäytetyön tuloksena saatiin myös tietoa, jota yritys voi tulevaisuudessa hyödyntää.
Työssä sovellettiin ja syvennettiin osaamista suunnitteluprosessista sekä -menetelmistä. Työskentelyä tuki opinnäytetyön tekijän työharjoittelun aikana kerätty aineisto ja taustatiedot toimeksiantajasta sekä tuotemerkistä. Työssä selvitettiin ja kartoitettiin tietoa tuotemerkistä ja sen kohderyhmästä. Tietoa haettiin myös toimeksiantajaa haastattelemalla, asiakaskyselyllä, havainnoimalla ja hyödyntämällä kirjallisuutta segmentoin-nista sekä suunnitteluprosessista. Lisäksi työssä tarkasteltiin trendiennusteita ja niitä sovellettiin osaksi suunnitteluprosessia.
Työn tuloksena oli kolme jalkinemallia Vintron syksy/talvi 17—18 -mallistoon. Jalkineiden suunnittelussa huomioitiin brändin imago, arvot, identiteetti ja kohderyhmän, toimeksiantajan sekä teollisen tuotannon vaatimukset. Lisäksi toimeksiantaja tilasi neljästä muusta mallista näyteparit. Kaikki päämallit ja kaksi lisämallia menivät tuotekehityksestä jatkotuotantoon. Opinnäytetyön tuloksena saatiin myös tietoa, jota yritys voi tulevaisuudessa hyödyntää.