Jääkiekkoa vai sirkushuveja? Case: HC Ässät Pori Oy
Laakso, Anjuta (2017)
Laakso, Anjuta
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168563
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168563
Tiivistelmä
Urheilu on muuttunut vuosien saatossa pelailusta miljoonaluokan viihteeksi, jossa jokainen ottelu on oma tapahtumansa. Urheilulajit kilpailevat kuluttajien ajan- ja rahankäytöstä keskenään, sekä myös muiden tarjolla olevien viihdemuotojen kanssa. Kuluttajille ei enää riitä pelkkä peli, vaan ottelua on kehitettävä kokonaisvaltaiseksi tapahtumaksi, joka mielletään elämykseksi. Ottelutapahtumat ympäri maailmaa lajista riippumatta ovat kehittyneet, ja ne sisältävät yhä enemmän show-elementtejä usean kohderyhmän tyydyttämiseksi.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mitkä asiat vaikuttavat urheilukuluttajan ostopäätökseen, sekä mitä tavallinen urheilukuluttaja katseluelämykseltään toivoo, ja lisäksi mikä saa kuluttajan käymään paikan päällä katsomassa urheilua. Kuluttajien halujen ja toiveiden selvittäminen auttaa urheilun parissa työskenteleviä ymmärtämään, mitä heidän tulee ottaa huomioon suunnitellessaan urheilutuotteen markkinointia ja ottelutapahtumia.
Tutkielman teoreettisessa osuudessa käsiteltiin urheilumaailmaa liiketoiminnan näkökulmasta, ja mitä kaikkea urheilun liiketoimintapuoli pitää sisällään, sekä esiteltiin urheiluliiketoiminnan erityispiirteet. Lisäksi teoriaosuudessa perehdyttiin seikkoihin, jotka vaikuttavat urheilukuluttajan ostopäätökseen, sekä mitä kaikkea urheilun parissa työskentelevien tulee ottaa huomioon.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä viihde-elementtejä kuluttaja arvostaa ottelutapahtumassa, mitkä elementit koetaan välttämättömiksi ja mitkä kaipaavat kehittämistä. Kyselytutkimuksessa hyödynnettiin niin kvantitatiivista kuin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, sillä tutkimuksessa pyrittiin nimenomaan ymmärtämään jääkiekkojoukkue Porin Ässien kannattajien mielipiteitä, toiveita, asioiden merkityksiä, sekä käyttäytymiseen ja päätöksiin vaikuttavia syitä.
Teetetyn kyselytutkimuksen tulosten mukaan Ässien kannattajat ovat enimmäkseen tyytyväisiä ottelutapahtumaan, sekä sen viihteellisyyteen, että elämyksellisyyteen. Enimmäkseen toivottiin parannusta ja kehitystä jo olemassa oleviin oheistapahtumiin. Ässät on perinteikäs seura, ja vastauksista selvisikin asioita joihin ei kannattajien mielestä tulisi puuttua tai joita ei saisi muuttaa. Vastausten joukossa oli myös täysin uusia ideoita ja kehitysehdotuksia.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mitkä asiat vaikuttavat urheilukuluttajan ostopäätökseen, sekä mitä tavallinen urheilukuluttaja katseluelämykseltään toivoo, ja lisäksi mikä saa kuluttajan käymään paikan päällä katsomassa urheilua. Kuluttajien halujen ja toiveiden selvittäminen auttaa urheilun parissa työskenteleviä ymmärtämään, mitä heidän tulee ottaa huomioon suunnitellessaan urheilutuotteen markkinointia ja ottelutapahtumia.
Tutkielman teoreettisessa osuudessa käsiteltiin urheilumaailmaa liiketoiminnan näkökulmasta, ja mitä kaikkea urheilun liiketoimintapuoli pitää sisällään, sekä esiteltiin urheiluliiketoiminnan erityispiirteet. Lisäksi teoriaosuudessa perehdyttiin seikkoihin, jotka vaikuttavat urheilukuluttajan ostopäätökseen, sekä mitä kaikkea urheilun parissa työskentelevien tulee ottaa huomioon.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä viihde-elementtejä kuluttaja arvostaa ottelutapahtumassa, mitkä elementit koetaan välttämättömiksi ja mitkä kaipaavat kehittämistä. Kyselytutkimuksessa hyödynnettiin niin kvantitatiivista kuin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, sillä tutkimuksessa pyrittiin nimenomaan ymmärtämään jääkiekkojoukkue Porin Ässien kannattajien mielipiteitä, toiveita, asioiden merkityksiä, sekä käyttäytymiseen ja päätöksiin vaikuttavia syitä.
Teetetyn kyselytutkimuksen tulosten mukaan Ässien kannattajat ovat enimmäkseen tyytyväisiä ottelutapahtumaan, sekä sen viihteellisyyteen, että elämyksellisyyteen. Enimmäkseen toivottiin parannusta ja kehitystä jo olemassa oleviin oheistapahtumiin. Ässät on perinteikäs seura, ja vastauksista selvisikin asioita joihin ei kannattajien mielestä tulisi puuttua tai joita ei saisi muuttaa. Vastausten joukossa oli myös täysin uusia ideoita ja kehitysehdotuksia.