Utformning av informativa bilder för barn och unga gällande magnetkameraundersökning : En animerad video i samarbete med Project Liv
Glasberg, Julia (2017)
Glasberg, Julia
Yrkeshögskolan Arcada
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705086795
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705086795
Tiivistelmä
I samarbete med Project Liv utformade jag tillsammans med Gabriella Grönroos videon ”Linnea går på magnetkameraunderökning”, en animation om magnetkameraundersökning för barn. Videon skapades i hopp om att förbereda barnen inför undersökningen och därigenom förhindra att upplevelsen känns skrämmande. Denna forskning är ute efter riktlinjer hur informativa bilder gällande magnetkameraundersökning bör utformas för barn. Forskningen avgränsades kring informativa bilder och därför presenteras inte övriga beslut gällande animationen. För att besvara forskningsfrågan avgränsades analysmaterialet till rörlig bild om magnetkameraundersökning för barn utförd i ett illustrerat eller tecknat manér. Inom kriterierna påträffades två kortfilmer: ”Conny bli undersökt med magnetkamera” och ”Having an MRI scan”. Filmerna granskades sedan genom en semiotisk- och kommunikativ analysmodell utifrån fyra händelseförlopp vid undersökningen, närmare bestämt ”magnetkameran”, ”förberedelser”, ”magnetkameraundersökning” och ”fantasi”. Styrkor och slutsatser som sammanställs utifrån analysen appliceras sedan på den egna produktionen och de slutgiltiga bilderna till ”Linnea går på magnetkameraundersökning” presenteras. Resultatet berör animationens innehåll och information samt bildernas utförande, kontext, associationer och bildspråk. In cooperation with Project Liv I created together with Gabriella Grönroos the video ”Linnea går på magnetkameraunderökning”, an animation about magnetic resonance imaging for children and young people. The video was created in hopes of preparing children for the procedure and thereby encourage a safe experience. The goal of this research is to find out how informative images regarding MRI should be formed. To be able to focus on informative images, no other decisions regarding the animation is presented. To answer the research question the analysis was limited to video material about MRI examination for children and young people preformed in an illustrated or cartoon manner. Within the criteria two short films were found: “Conny blir undersökt med magnetkamera” and “Having an MRI scan”. The films are examined through a semiotic- and communicative image analysis based on four events at the examination, namely “the MRI”, “preparations”, “the examination” and “imagination”. Conclusions compiled on the basis of the analysis are then applied on our own production and the final images to “Linnea går på magnetkameraundersökning” are presented. The result affects the animation content and information as well as the image execution, context, associations and imagery.