Seikkailukasvatus 4-5 -vuotiaille : opas varhaiskasvattajille päiväkoti Vilskeessä
Hertto, Petra; Tyykilä, Jenni (2017)
Hertto, Petra
Tyykilä, Jenni
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705117663
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705117663
Tiivistelmä
Tämä kehittämishankettamme kuvaava raportti käsittelee seikkailukasvatusta varhaiskasvatuksessa. Kehittämishankkeemme lähti liikkeelle keväällä 2016 ja valmistui vuoden päästä keväällä 2017. Kehittämishankkeen toimeksiantajana toimi yksityinen päiväkoti Vilske.
Kehittämishankkeemme tavoitteena oli luoda Vilskeen varhaiskasvattajille opas seikkailukasvatuksen toteuttamiseen. Seikkailukasvatus on yksi toiminnallisen ja kokemuksellisen oppimisen muoto, joka on tarkoituksena ottaa Vilskeessä työmenetelmäksi. Toimme siis hankkeen myötä uudenlaisen menetelmän toteuttaa varhaiskasvatusta ja varhaiskasvatussuunnitelmaa Vilskeeseen.
Kehittämishankkeemme toteutus lähti liikkeelle päiväkodin johtajan haastattelusta, jolloin sovimme, että toteutamme talvella 2017 seikkailuviikon Vilskeen viisivuotiaiden ryhmässä. Tämän viikon pohjalta kokosimme oppaan käyttämistämme menetelmistä. Ennen seikkailuviikkoa pidimme teemahaastattelun osalle henkilökunnasta heidän toiveistaan, ja odotuksistaan opasta kohtaan. Havainnoimme myös lapsiryhmää ennen viikon toteuttamista, ja havainnot toimivat viikon toteutuksen apuna. Lopuksi oppaan valmistuttua kävimme esittelemässä oppaan maaliskuussa 2017, ja keräsimme vielä palautetta Vilskeen henkilökunnalta siitä, miten olimme onnistuneet oppaan tekemisessä.
Seikkailukasvatus -opas sisältää lyhyen perehdytyksen siitä, mitä seikkailu ja seikkailukasvatus ovat. Lisäksi kerromme lyhyesti miten seikkailukasvatus toteutuu osana varhaiskasvatussuunnitelmaa, ja mitä seikkailukasvatusta toteuttaessa tulee ottaa huomioon. Tämän jälkeen oppaassa on pitämämme seikkailuviikon rakenne esimerkkinä, ja sen jälkeen olemme koonneet erilaisia vinkkejä, miten seikkailukasvatusta voi toteuttaa. Jokaiseen vinkkiin olemme laittaneet tavoitteet ja miten kyseistä toimintaa voi soveltaa eri tavalla. Opas on toimitettu Vilskeen varhaiskasvattajien käyttöön ja sovellettavaksi seikkailukasvatuksen pitämiseen.
Kehittämishankkeemme tavoitteena oli luoda Vilskeen varhaiskasvattajille opas seikkailukasvatuksen toteuttamiseen. Seikkailukasvatus on yksi toiminnallisen ja kokemuksellisen oppimisen muoto, joka on tarkoituksena ottaa Vilskeessä työmenetelmäksi. Toimme siis hankkeen myötä uudenlaisen menetelmän toteuttaa varhaiskasvatusta ja varhaiskasvatussuunnitelmaa Vilskeeseen.
Kehittämishankkeemme toteutus lähti liikkeelle päiväkodin johtajan haastattelusta, jolloin sovimme, että toteutamme talvella 2017 seikkailuviikon Vilskeen viisivuotiaiden ryhmässä. Tämän viikon pohjalta kokosimme oppaan käyttämistämme menetelmistä. Ennen seikkailuviikkoa pidimme teemahaastattelun osalle henkilökunnasta heidän toiveistaan, ja odotuksistaan opasta kohtaan. Havainnoimme myös lapsiryhmää ennen viikon toteuttamista, ja havainnot toimivat viikon toteutuksen apuna. Lopuksi oppaan valmistuttua kävimme esittelemässä oppaan maaliskuussa 2017, ja keräsimme vielä palautetta Vilskeen henkilökunnalta siitä, miten olimme onnistuneet oppaan tekemisessä.
Seikkailukasvatus -opas sisältää lyhyen perehdytyksen siitä, mitä seikkailu ja seikkailukasvatus ovat. Lisäksi kerromme lyhyesti miten seikkailukasvatus toteutuu osana varhaiskasvatussuunnitelmaa, ja mitä seikkailukasvatusta toteuttaessa tulee ottaa huomioon. Tämän jälkeen oppaassa on pitämämme seikkailuviikon rakenne esimerkkinä, ja sen jälkeen olemme koonneet erilaisia vinkkejä, miten seikkailukasvatusta voi toteuttaa. Jokaiseen vinkkiin olemme laittaneet tavoitteet ja miten kyseistä toimintaa voi soveltaa eri tavalla. Opas on toimitettu Vilskeen varhaiskasvattajien käyttöön ja sovellettavaksi seikkailukasvatuksen pitämiseen.