Lukiolaisten oman talouden hallinnan parantaminen yhteistyössä pankin kanssa
Haapanen, Janina; Lehtola, Elina (2017)
Haapanen, Janina
Lehtola, Elina
Lapin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705086818
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705086818
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Ylitornion Osuuspankille. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten Ylitornion Osuuspankki voisi toimia yhteistyössä Ylitornion yhteiskoulun lukion kanssa parantaakseen lukiolaisten oman talouden hallintaa. Tämän tutkimuksen ja opinnäytetyön pohjalta on tarkoitus tehdä kehittämisehdotuksia pankin ja lukion yhteistyötä varten.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Tutkimuksen teoriaosuus käsittelee nuorten oman talouden hallintaan liittyviä asioita, kuten nuorten taloustietämystä, kulutuskäyttäytymistä, säästämistä, sijoittamista ja lainoja. Näitä asioita käsitellään juuri nuorten lukiolaisten näkökulmasta sekä huomioidaan esimerkiksi alaikäisiin kohdistuvat rajoitukset.
Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin tutkimuskyselyllä ja kolmella teemahaastattelulla. Kysely toteutettiin Webropol-kyselyohjelman avulla verkossa Ylitornion yhteiskoulun lukion 2. ja 3. vuoden opiskelijoille. Kysely oli yhdistelmä strukturoituja ja avoimia kysymyksiä. Haastattelut tehtiin toimeksiantajamme Ylitornion Osuuspankin edustajille sekä Ylitornion yhteiskoulun lukion rehtorille ja yhteiskuntaopin opettajalle. Haastattelujen kysymykset ja niiden esittämisjärjestys olivat tarkoituksenmukaisesti valmiiksi mietittyjä ja etukäteen toimitettu haastateltaville.
Tulokset osoittavat, että lukiolaiset kaipaisivat lisää oman talouden hallinnan opetusta ja tämän hetkinen suosituin taloustietämyksen lähde on omat vanhemmat. Lukiolaiset ovatkin erittäin kiinnostuneita oppimaan lisää oman talouden hallinnasta koulussa ja kiinnostavimmat tavat oppia ovat keskustelujen ja vierailevan asiantuntijan luentojen pohjalta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Tutkimuksen teoriaosuus käsittelee nuorten oman talouden hallintaan liittyviä asioita, kuten nuorten taloustietämystä, kulutuskäyttäytymistä, säästämistä, sijoittamista ja lainoja. Näitä asioita käsitellään juuri nuorten lukiolaisten näkökulmasta sekä huomioidaan esimerkiksi alaikäisiin kohdistuvat rajoitukset.
Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin tutkimuskyselyllä ja kolmella teemahaastattelulla. Kysely toteutettiin Webropol-kyselyohjelman avulla verkossa Ylitornion yhteiskoulun lukion 2. ja 3. vuoden opiskelijoille. Kysely oli yhdistelmä strukturoituja ja avoimia kysymyksiä. Haastattelut tehtiin toimeksiantajamme Ylitornion Osuuspankin edustajille sekä Ylitornion yhteiskoulun lukion rehtorille ja yhteiskuntaopin opettajalle. Haastattelujen kysymykset ja niiden esittämisjärjestys olivat tarkoituksenmukaisesti valmiiksi mietittyjä ja etukäteen toimitettu haastateltaville.
Tulokset osoittavat, että lukiolaiset kaipaisivat lisää oman talouden hallinnan opetusta ja tämän hetkinen suosituin taloustietämyksen lähde on omat vanhemmat. Lukiolaiset ovatkin erittäin kiinnostuneita oppimaan lisää oman talouden hallinnasta koulussa ja kiinnostavimmat tavat oppia ovat keskustelujen ja vierailevan asiantuntijan luentojen pohjalta.