Rainmakerin strategiaviestinnän suunnittelu ja kehittäminen
Patala, Päivi (2017)
Patala, Päivi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705076677
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705076677
Tiivistelmä
Rainmaker perustettiin vuonna 2015 fuusiolla, jolla liitettiin yhteen kuusi alan osaajaa. Uuden konsernin strategiatyölle ei ollut toimintamallia, jolla strategiasta voisi tehdä konsernin näkyvän elementin. Fuusion vuoksi yrityskulttuuri oli hajanainen ja sitä tuli kehittää, jotta kulttuuri tukisi strategian toteutumista. Strategiatyön kehittämiseksi tutkittiin miten strategiatyötä voidaan kehittää viestinnän keinoilla. Kehittämistyö toteutettiin joulukuun 2016 ja huhtikuun 2017 välisenä aikana.
Kehitystyön tavoitteeksi asetettiin strategiaviestinnän viestintäsuunnitelman luominen, jotta managerit ja tiimit saavat käyttöönsä strategiatyön työkalun. Kehittämistehtävä rajattiin käsittelemään strategiatyötä ja siihen liittyvää viestintää sekä yrityskulttuuria koska yrityksen strategia sisälsi vahvoja kulttuurin elementtejä. Strategiatyötä päätettiin työstää viestinnän keinoin, koska yrityksessä haluttiin osallistaa henkilöstö mukaan strategiakeskusteluun ja aktiiviseen viestintään, jolla tehdään strategiasta vahvempi osa jokaisen työntekijän arkea. Kehittämistehtävässä tutkittiin miten henkilöstö ja johto kokevat ja ymmärtävät strategian, millä tavalla yrityksen johtoryhmä kuvailee yrityksen kulttuuria, millä tavalla henkilöstö voidaan ottaa mukaan strategiatyöhön, tukeeko yrityksen viestintä strategiatyötä ja millä tavalla viestintää kannattaa kehittää.
Kvalitatiivinen teemahaastattelu tehtiin johtoryhmälle ja se käsitteli strategiatyötä, yrityksen kulttuuria ja viestintää. Teemahaastattelujen avulla muodostettiin kokonaiskuva, jonka mukaisesti johtoryhmä halusi tehdä strategian näkyväksi osaksi yrityksen toimintaa. Strategiaviestinnälle tunnistettiin kehitystarpeita, joita olivat strategiatyön muuttaminen suunnitelmallisemmaksi kokonaisuudeksi ja monikanavaiseksi strategiseksi viestinnäksi, hajaantuneen kulttuurin yhtenäistäminen ja strategiaan liittyvän viestinnän kehittäminen. Kvantitatiivinen lomakekysely tutki henkilöstön mielipiteitä strategiasta, kulttuurista ja viestinnästä. Lomakekyselyn avulla selvisi, että yrityksen strategiaa ei ole omaksuttu tehokkaasti, henkilöstö haluaa osallistua strategiatyöhön ja hyödyntää osallistumisessa monikanavaista viestintää, jossa korostuvat strategiakeskustelut.
Tutkimuksien perusteella kehitettiin strateginen viestintäsuunnitelma, josta tehtiin moni-kanavainen, osallistava, selkeä ja helppokäyttöinen strategiatyön työkalu managereille ja tiimeille. Viestintäsuunnitelmaan määritettiin strategiatyön kohderyhmät, foorumit ja niiden tavoitteet sekä strategisen viestintäsuunnitelman käyttöönoton aikataulu. Kehittämistehtävä vahvisti ajatuksen siitä, että strategiatyötä voidaan kehittää viestinnän avulla tekemällä viestinnästä osallistava, aktiivinen ja suunnitelmallinen osa strategiatyötä.
Kehitystyön tavoitteeksi asetettiin strategiaviestinnän viestintäsuunnitelman luominen, jotta managerit ja tiimit saavat käyttöönsä strategiatyön työkalun. Kehittämistehtävä rajattiin käsittelemään strategiatyötä ja siihen liittyvää viestintää sekä yrityskulttuuria koska yrityksen strategia sisälsi vahvoja kulttuurin elementtejä. Strategiatyötä päätettiin työstää viestinnän keinoin, koska yrityksessä haluttiin osallistaa henkilöstö mukaan strategiakeskusteluun ja aktiiviseen viestintään, jolla tehdään strategiasta vahvempi osa jokaisen työntekijän arkea. Kehittämistehtävässä tutkittiin miten henkilöstö ja johto kokevat ja ymmärtävät strategian, millä tavalla yrityksen johtoryhmä kuvailee yrityksen kulttuuria, millä tavalla henkilöstö voidaan ottaa mukaan strategiatyöhön, tukeeko yrityksen viestintä strategiatyötä ja millä tavalla viestintää kannattaa kehittää.
Kvalitatiivinen teemahaastattelu tehtiin johtoryhmälle ja se käsitteli strategiatyötä, yrityksen kulttuuria ja viestintää. Teemahaastattelujen avulla muodostettiin kokonaiskuva, jonka mukaisesti johtoryhmä halusi tehdä strategian näkyväksi osaksi yrityksen toimintaa. Strategiaviestinnälle tunnistettiin kehitystarpeita, joita olivat strategiatyön muuttaminen suunnitelmallisemmaksi kokonaisuudeksi ja monikanavaiseksi strategiseksi viestinnäksi, hajaantuneen kulttuurin yhtenäistäminen ja strategiaan liittyvän viestinnän kehittäminen. Kvantitatiivinen lomakekysely tutki henkilöstön mielipiteitä strategiasta, kulttuurista ja viestinnästä. Lomakekyselyn avulla selvisi, että yrityksen strategiaa ei ole omaksuttu tehokkaasti, henkilöstö haluaa osallistua strategiatyöhön ja hyödyntää osallistumisessa monikanavaista viestintää, jossa korostuvat strategiakeskustelut.
Tutkimuksien perusteella kehitettiin strateginen viestintäsuunnitelma, josta tehtiin moni-kanavainen, osallistava, selkeä ja helppokäyttöinen strategiatyön työkalu managereille ja tiimeille. Viestintäsuunnitelmaan määritettiin strategiatyön kohderyhmät, foorumit ja niiden tavoitteet sekä strategisen viestintäsuunnitelman käyttöönoton aikataulu. Kehittämistehtävä vahvisti ajatuksen siitä, että strategiatyötä voidaan kehittää viestinnän avulla tekemällä viestinnästä osallistava, aktiivinen ja suunnitelmallinen osa strategiatyötä.