Ennalta estävää toimintaa Poliisimuseossa : ohje yläkoululaisryhmien museovierailujen toteuttamiseksi
Haapanen, Venla (2017)
Haapanen, Venla
Poliisiammattikorkeakoulu
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705036133
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705036133
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kehittämistyö, jonka on tilannut Poliisimuseo. Kehittämiskohteena oli yläkouluikäisten vierailijaryhmien vierailujen sisällöt. Työ on toteutettu tiiviissä yhteistyössä Poliisimuseon henkilökunnan kanssa. Yhteistyön tuloksena syntyi ohje yläkouluikäisten vierailijaryhmien kierroksen toteuttamiseksi Poliisimuseossa.
Työn teoriapohja on koottu sekä painettuja että digitaalisia lähteitä hyödyntäen. Osa materiaalista on peräisin Poliisimuseon arkistoista. Tiedot oppilaiden kokemuksista on kerätty lähikoulujen opettajilta sähköpostitse kysymällä. Kirjallisista lähteistä tiedon hakemisen lisäksi menetelminä on käytetty SWOT-analyysia ja CANVASliiketoimintamallia.
Tehtäväpakettiohjeistus koostuu ennen vierailua suoritettavista tehtävistä, itse museokierroksesta sekä luokassa jälkikäteen läpi käytävistä aiheista. Yläkoulun opetussuunnitelmaan kuuluu nuorten ohjaaminen yhteiskunnan sääntöjen ja normien mukaiseen elämään. Poliisin rajallisten resurssien vuoksi yksi työn tavoitteista on ohjeistaa opettajia käsittelemään tunneillaan näitä asioita nuoria puhuttelevalla tavalla. Käymällä keskustelua Poliisimuseovierailun pohjalta voisi lähipoliiseille aiemmin kuulunutta laillisuuskasvatusta toteuttaa oppitunneilla.
Jatkokehityksen kannalta oleellista on se, että tehtäväpaketti on muokattavissa Poliisimuseossa olevan näyttelyn mukaan. Vaikka runko pysyisi samana, voidaan sisältöä muuttaa näyttelyiden vaihtuessa. Nopeasti kehittyvä teknologia on syytä ottaa huomioon työtä eteenpäin kehitettäessä. Lähitulevaisuuden teknologian kehitys mahdollistaa esimerkiksi virtuaalitodellisuustekniikan sekä erilaisten interaktiivisten sovellusten sisällyttämisen tehtäväpakettiin.
Työn teoriapohja on koottu sekä painettuja että digitaalisia lähteitä hyödyntäen. Osa materiaalista on peräisin Poliisimuseon arkistoista. Tiedot oppilaiden kokemuksista on kerätty lähikoulujen opettajilta sähköpostitse kysymällä. Kirjallisista lähteistä tiedon hakemisen lisäksi menetelminä on käytetty SWOT-analyysia ja CANVASliiketoimintamallia.
Tehtäväpakettiohjeistus koostuu ennen vierailua suoritettavista tehtävistä, itse museokierroksesta sekä luokassa jälkikäteen läpi käytävistä aiheista. Yläkoulun opetussuunnitelmaan kuuluu nuorten ohjaaminen yhteiskunnan sääntöjen ja normien mukaiseen elämään. Poliisin rajallisten resurssien vuoksi yksi työn tavoitteista on ohjeistaa opettajia käsittelemään tunneillaan näitä asioita nuoria puhuttelevalla tavalla. Käymällä keskustelua Poliisimuseovierailun pohjalta voisi lähipoliiseille aiemmin kuulunutta laillisuuskasvatusta toteuttaa oppitunneilla.
Jatkokehityksen kannalta oleellista on se, että tehtäväpaketti on muokattavissa Poliisimuseossa olevan näyttelyn mukaan. Vaikka runko pysyisi samana, voidaan sisältöä muuttaa näyttelyiden vaihtuessa. Nopeasti kehittyvä teknologia on syytä ottaa huomioon työtä eteenpäin kehitettäessä. Lähitulevaisuuden teknologian kehitys mahdollistaa esimerkiksi virtuaalitodellisuustekniikan sekä erilaisten interaktiivisten sovellusten sisällyttämisen tehtäväpakettiin.