Sairaanhoitaja- ja sosionomiopiskelijoiden valmiudet tunnistaa lasten mielenterveyshäiriöitä
Emilia Niemi-Korpi, Roosa; Punta, Tarleena (2017)
Emilia Niemi-Korpi, Roosa
Punta, Tarleena
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705025976
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705025976
Tiivistelmä
Mielenterveystyön opetus on menettänyt asemaansa sairaanhoitajakoulutuksessa, vaikka osaajien tarve lisääntyy koko ajan mielenterveysongelmien ja siten hoidontarpeen lisääntyessä. Toisaalta ongelmien tunnistaminen ja varhainen reagoiminen kehittyvät ja paranevat koko ajan, mikä on myös omiaan lisäämään mielenterveyshoitotyön tarvetta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Laurea Hyvinkään kampuksen sairaanhoitaja- ja sosionomiopiskelijoiden kokemuksia koulutuksen antamista valmiuksista lasten mielenterveystyön osaamisessa työelämään. Tarkoituksena oli saada kuvaa millaiseksi opiskelijat kokevat valmiutensa työelämään koulutuksen jälkeen. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Laurea ammattikorkeakoulu. Aineistona tietoperustaan käytettiin erilaisten kirjallisten lähteiden lisäksi internetistä muun muassa pro gradu –tutkielmia, ylemmän ammattikorkeakoulun opinnäytetöitä sekä alan järjestöjen sivustoja. Opinnäytetyö toteutettiin haastattelemalla kahta sairaanhoitaja- sekä viittä sosionomiopiskelijaa Laurea ammattikorkeakoulun Hyvinkään kampukselta. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, jotka äänitettiin ja litteroitiin. Haastattelut analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä ja tästä koottiin yhteenveto.
Tulosten mukaan haastattelemamme opiskelijat kokivat valmiutensa tunnistaa työelämässä lasten mielenterveyshäiriöiden varhaisia merkkejä heikosti. Osa vastaajista kertoi tietävänsä aiheesta, mutta osaamisen koettiin tulevan muualta kuin koulutuksesta. Kaikki vastaajat toivoivat mielenterveystyön kurssia valinnaiseksi tai pakolliseksi koulutukseen. Opinnäytetyön tulosten perusteella olisi hyvä tutkia aihetta enemmän ja tarvittaessa lisätä koulutuksiin opetusta mielenterveydestä ja erityisesti lasten mielenterveydestä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Laurea Hyvinkään kampuksen sairaanhoitaja- ja sosionomiopiskelijoiden kokemuksia koulutuksen antamista valmiuksista lasten mielenterveystyön osaamisessa työelämään. Tarkoituksena oli saada kuvaa millaiseksi opiskelijat kokevat valmiutensa työelämään koulutuksen jälkeen. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Laurea ammattikorkeakoulu. Aineistona tietoperustaan käytettiin erilaisten kirjallisten lähteiden lisäksi internetistä muun muassa pro gradu –tutkielmia, ylemmän ammattikorkeakoulun opinnäytetöitä sekä alan järjestöjen sivustoja. Opinnäytetyö toteutettiin haastattelemalla kahta sairaanhoitaja- sekä viittä sosionomiopiskelijaa Laurea ammattikorkeakoulun Hyvinkään kampukselta. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, jotka äänitettiin ja litteroitiin. Haastattelut analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä ja tästä koottiin yhteenveto.
Tulosten mukaan haastattelemamme opiskelijat kokivat valmiutensa tunnistaa työelämässä lasten mielenterveyshäiriöiden varhaisia merkkejä heikosti. Osa vastaajista kertoi tietävänsä aiheesta, mutta osaamisen koettiin tulevan muualta kuin koulutuksesta. Kaikki vastaajat toivoivat mielenterveystyön kurssia valinnaiseksi tai pakolliseksi koulutukseen. Opinnäytetyön tulosten perusteella olisi hyvä tutkia aihetta enemmän ja tarvittaessa lisätä koulutuksiin opetusta mielenterveydestä ja erityisesti lasten mielenterveydestä.