Päiväkodin henkilökunnan kokemuksia erityistukea tarvitsevien lasten kanssa työskentelystä jatketun aukioloajan ryhmässä
Ogunlolu, Laura; Hannula, Peetra; Hyppönen, Essi (2017)
Ogunlolu, Laura
Hannula, Peetra
Hyppönen, Essi
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704275569
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704275569
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli kartoittaa erään oululaisen päiväkodin työntekijöiden kokemuksia jatketun aukioloajan ryhmien toiminnasta ja käytännöistä erityistuen tarpeessa olevien lasten kanssa työskentelystä. Opinnäytetyö toteutettiin eräässä oululaisessa päiväkodissa.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli työntekijöiden kokemusten avulla pyrkiä tuottamaan sellaista tietoa, jonka pohjalta jatketun aukioloajan ryhmien toimintaa voitaisiin kehittää erityistukea tarvitsevien lasten kannalta.
Opinnäytetyömme tietoperustassa käsittelemme varhaiserityiskasvatusta, varhaiskasvatuksen eri tukimuotoja sekä vuoropäivähoitoa osana varhaiserityiskasvatusta. Tietoperusta on rakennettu alan ammattikirjallisuuden, tieteellisten lehtiartikkeleiden ja internet-julkaisujen pohjalle. Opinnäytetyömme on laadullinen tutkimus, jossa aineisto kerättiin paperisilla kyselylomakkeilla. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Opinnäytetyömme tulokset osoittavat, että vuoropäivähoito tuo haasteita erityistuen tarpeessa olevien lasten tukemiseen ja varhaiserityiskasvatuksen pedagogisen toiminnan toteuttamiseen. Tuloksissa korostui erityisesti moniammatillisen yhteistyön merkitys ja pienryhmäpedagogiikan toteuttamisen tärkeys.
Yhteenvetona opinnäytetyöstämme voidaan todeta, että päiväkodin työntekijöiden toimintatapojen yhtenäisyys, tukimuotojen säännöllinen käyttö ja moniammatillinen yhteistyö ovat tärkeitä tekijöitä varhaiserityiskasvatuksen pedagogisen toiminnan onnistumiseksi vuoropäivähoidossa. Myös pysyvyys ja ennakoitavuus ovat merkittäviä lapsen arkea ja pedagogista toimintaa tukevia tekijöitä.
Kehitysehdotuksiksi nousivat muun muassa avustajien määrän lisääminen, lisäkoulutuksen järjestäminen päiväkodin työntekijöille, sekä ryhmäkokojen pienentäminen. Jatkotutkimuksena kyselyn voisi toteuttaa myös muihin jatketun aukioloajan päiväkotien ryhmiin tai ympärivuorokautisiin päiväkoteihin.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli työntekijöiden kokemusten avulla pyrkiä tuottamaan sellaista tietoa, jonka pohjalta jatketun aukioloajan ryhmien toimintaa voitaisiin kehittää erityistukea tarvitsevien lasten kannalta.
Opinnäytetyömme tietoperustassa käsittelemme varhaiserityiskasvatusta, varhaiskasvatuksen eri tukimuotoja sekä vuoropäivähoitoa osana varhaiserityiskasvatusta. Tietoperusta on rakennettu alan ammattikirjallisuuden, tieteellisten lehtiartikkeleiden ja internet-julkaisujen pohjalle. Opinnäytetyömme on laadullinen tutkimus, jossa aineisto kerättiin paperisilla kyselylomakkeilla. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Opinnäytetyömme tulokset osoittavat, että vuoropäivähoito tuo haasteita erityistuen tarpeessa olevien lasten tukemiseen ja varhaiserityiskasvatuksen pedagogisen toiminnan toteuttamiseen. Tuloksissa korostui erityisesti moniammatillisen yhteistyön merkitys ja pienryhmäpedagogiikan toteuttamisen tärkeys.
Yhteenvetona opinnäytetyöstämme voidaan todeta, että päiväkodin työntekijöiden toimintatapojen yhtenäisyys, tukimuotojen säännöllinen käyttö ja moniammatillinen yhteistyö ovat tärkeitä tekijöitä varhaiserityiskasvatuksen pedagogisen toiminnan onnistumiseksi vuoropäivähoidossa. Myös pysyvyys ja ennakoitavuus ovat merkittäviä lapsen arkea ja pedagogista toimintaa tukevia tekijöitä.
Kehitysehdotuksiksi nousivat muun muassa avustajien määrän lisääminen, lisäkoulutuksen järjestäminen päiväkodin työntekijöille, sekä ryhmäkokojen pienentäminen. Jatkotutkimuksena kyselyn voisi toteuttaa myös muihin jatketun aukioloajan päiväkotien ryhmiin tai ympärivuorokautisiin päiväkoteihin.