Ensiapukoulutuksen järjestäminen Aleksanteri Kenan koulun 9.-luokkalaisille
Konola, Biri-Laura; Rissanen, Heli (2017)
Konola, Biri-Laura
Rissanen, Heli
Lapin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704265387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704265387
Tiivistelmä
Opinnäytetyönämme järjestimme ensiapukoulutuksen 9.-luokkalaisille Sodankylässä Aleksanteri Kenan koululla. Teimme opinnäytetyömme toiminnallisena opinnäytetyönä. Tavoitteenamme oli parantaa nuorten ensiapuosaamista sekä kehittää omaa ammattitaitoamme ensiavun antamisessa sekä ohjaajana. Tavoitteenamme oli myös järjestää nuorille mielekäs oppimisympäristö, jossa kaikki saavat osallistua käytännön taitojen opetteluun.
Opinnäytetyössämme kerromme mitä ensiapuosaaminen on sekä avaamme ensiaputilanteet, joita käsittelimme ensiapukoulutuksessa. Ensiapukoulutuksen aiheet olivat diabetes, painelu-puhalluselvytys, defibrillointi, kylkiasento, haavansidonta sekä aivoverenkiertohäiriön tunnistaminen FAST-muistisääntöä käyttäen. Opinnäytetyömme teoriapohjassa kerromme nuorten kasvusta ja kehityksestä sekä ohjaamisesta ja opettamisesta osana sairaanhoitajan työtä.
Järjestimme kaksipäiväisen koulutuskokonaisuuden kaikille Aleksanteri Kenan koulun 9.-luokkalaisille. Yhden luokan koulutus kesti noin kolme tuntia. Kirjoitimme tapahtumasta raportin, josta on nähtävillä koko projektin järjestäminen sisältäen projektin suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin. Halusimme raportin sisältävän kuvia itse koulutuksesta, jotta lukija saa parhaan mahdollisen kuvan järjestämästämme tapahtumasta. Työhömme sisältyy myös paljon liitteitä, jotka tukevat lukijan käsitystä tapahtuman kokonaisuudesta.
Järjestämämme koulutukset onnistuivat hyvin. Saimme tulevina sairaanhoitajina uusia taitoja ryhmä- ja yksilöohjauksesta sekä vahvistimme omaa ensiapuosaamistamme. Opimme ryhmä- ja parityöskentelystä sekä kehitimme omia organisointitaitojamme. Oppilaat saivat uusia ensiaputaitoja sekä kokivat koulutuksen tärkeäksi ja mielekkääksi.
Opinnäytetyössämme kerromme mitä ensiapuosaaminen on sekä avaamme ensiaputilanteet, joita käsittelimme ensiapukoulutuksessa. Ensiapukoulutuksen aiheet olivat diabetes, painelu-puhalluselvytys, defibrillointi, kylkiasento, haavansidonta sekä aivoverenkiertohäiriön tunnistaminen FAST-muistisääntöä käyttäen. Opinnäytetyömme teoriapohjassa kerromme nuorten kasvusta ja kehityksestä sekä ohjaamisesta ja opettamisesta osana sairaanhoitajan työtä.
Järjestimme kaksipäiväisen koulutuskokonaisuuden kaikille Aleksanteri Kenan koulun 9.-luokkalaisille. Yhden luokan koulutus kesti noin kolme tuntia. Kirjoitimme tapahtumasta raportin, josta on nähtävillä koko projektin järjestäminen sisältäen projektin suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin. Halusimme raportin sisältävän kuvia itse koulutuksesta, jotta lukija saa parhaan mahdollisen kuvan järjestämästämme tapahtumasta. Työhömme sisältyy myös paljon liitteitä, jotka tukevat lukijan käsitystä tapahtuman kokonaisuudesta.
Järjestämämme koulutukset onnistuivat hyvin. Saimme tulevina sairaanhoitajina uusia taitoja ryhmä- ja yksilöohjauksesta sekä vahvistimme omaa ensiapuosaamistamme. Opimme ryhmä- ja parityöskentelystä sekä kehitimme omia organisointitaitojamme. Oppilaat saivat uusia ensiaputaitoja sekä kokivat koulutuksen tärkeäksi ja mielekkääksi.