Tietokoneiden ja älylaitteiden käytöstä johtuvien niska-hartiavaivojen ennaltaehkäiseminen nuorilla : Ergonomia-aiheisen opetusmateriaalin kehittäminen Liikkuva koulu -ohjelmalle
Kannusmäki, Piia; Laine, Sanna; Paunonen, Benita (2017)
Kannusmäki, Piia
Laine, Sanna
Paunonen, Benita
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703273763
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703273763
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tuotos on tehty osaksi Opetushallituksen Liikkuva koulu -ohjelmaa. Tavoitteena oli suunnitella ja tuottaa ergonomia-aiheinen opetusmateriaali Liikkuva koulu -ohjelman osana oleville kouluille. Tuloksena syntyi ”Ryhdillä ruutuilemaan”- ergonomia-aiheinen materiaali, joka julkaistaan toimeksiantajan internetsivuilla ja on saatavilla kaikille ohjelmaan osallistuville kouluille. Sisältö on suunniteltu niin, että se on kohderyhmän helppo ymmärtää ja opettajien helppo opettaa.
Materiaali sisältää viisi ergonomia-aiheista korttia ryhdistä, istumisesta, kävelemisestä ja makuulla olemisesta älylaitteiden käytön aikana. Tarkoituksena on antaa informaatiota niska-hartia-alueen rakenteista, ergonomiasta sekä vääränlaisten asentojen haitoista teknologian käytön yhteydessä. Materiaali on tehty opettajille opetusvälineeksi, ja sen kohderyhmänä ovat nuoret ja opiskelijat. Opetusmateriaalin avulla halutaan herättää nuoria ajattelemaan omaa ergonomiaansa sekä mahdollisesti ennaltaehkäisemään epäergonomisista asennoista johtuvien tuki- ja liikuntaelinvaivojen syntymistä.
Opinnäytetyö toteutettiin tuotekehitysprosessina. Etsityn tiedon perusteella tuotoksena valmistui kirjallinen opas. Teoreettinen taustatieto ja aineisto kerättiin kirjallisuus- ja tutkimuslähteistä. Kehittämistarvetta kartoitettiin ja opetusmateriaalia testattiin eräässä Liikkuva koulu -ohjelmaan osallistuvassa peruskoulussa, josta saimme myös tietoa materiaalia varten. Tietoa hankittiin oppilaille ja opettajille suunnatulla kirjallisella kyselyllä sekä peruskoulun rehtorin ja vararehtorin haastattelulla. Liikkuva koulu -ohjelman yhteyshenkilöt ovat myös fysioterapeutteja, ja he olivat mukana työprosessissa antamalla jatkuvasti kehitysideoita materiaaliin ja sen sisältöön. Kohdekoulun kaksi opettajaa kertoivat myös näkemyksensä, jolloin saimme näkemystä myös muulta kuin fysioterapiaan liittyvältä taholta.
Opetusmateriaalin hyödyllisyys perustuu teknologian käytön jatkuvaan yleistymiseen ja sen myötä lisääntyviin niska-hartiaseudun vaivoihin, joiden syntymistä voidaan pyrkiä ennaltaehkäisemään
Materiaali sisältää viisi ergonomia-aiheista korttia ryhdistä, istumisesta, kävelemisestä ja makuulla olemisesta älylaitteiden käytön aikana. Tarkoituksena on antaa informaatiota niska-hartia-alueen rakenteista, ergonomiasta sekä vääränlaisten asentojen haitoista teknologian käytön yhteydessä. Materiaali on tehty opettajille opetusvälineeksi, ja sen kohderyhmänä ovat nuoret ja opiskelijat. Opetusmateriaalin avulla halutaan herättää nuoria ajattelemaan omaa ergonomiaansa sekä mahdollisesti ennaltaehkäisemään epäergonomisista asennoista johtuvien tuki- ja liikuntaelinvaivojen syntymistä.
Opinnäytetyö toteutettiin tuotekehitysprosessina. Etsityn tiedon perusteella tuotoksena valmistui kirjallinen opas. Teoreettinen taustatieto ja aineisto kerättiin kirjallisuus- ja tutkimuslähteistä. Kehittämistarvetta kartoitettiin ja opetusmateriaalia testattiin eräässä Liikkuva koulu -ohjelmaan osallistuvassa peruskoulussa, josta saimme myös tietoa materiaalia varten. Tietoa hankittiin oppilaille ja opettajille suunnatulla kirjallisella kyselyllä sekä peruskoulun rehtorin ja vararehtorin haastattelulla. Liikkuva koulu -ohjelman yhteyshenkilöt ovat myös fysioterapeutteja, ja he olivat mukana työprosessissa antamalla jatkuvasti kehitysideoita materiaaliin ja sen sisältöön. Kohdekoulun kaksi opettajaa kertoivat myös näkemyksensä, jolloin saimme näkemystä myös muulta kuin fysioterapiaan liittyvältä taholta.
Opetusmateriaalin hyödyllisyys perustuu teknologian käytön jatkuvaan yleistymiseen ja sen myötä lisääntyviin niska-hartiaseudun vaivoihin, joiden syntymistä voidaan pyrkiä ennaltaehkäisemään