Pienten lasten vuorovaikutustaitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa : vuorovaikutusleikki-menetelmää käyttäen
Ahola, Kati (2017)
Ahola, Kati
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703243671
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703243671
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella, miten 1-2-vuotiaan lapsen vuorovaikutustaitoja on mahdollista tukea vuorovaikutusleikin keinoin varhaiskasvatuksessa. Lapselle on luontaista oppia uusia taitoja vuorovaikutuksessa toisen kanssa ja erityisesti aikuisen myönteisellä ja kannustavalla läsnäololla tiedetään olevan suuri vaikutus oppimistuloksiin. Tehdessäni havaintoja lasten tavoista aloittaa leikki, saatoin tukea heitä yksilöllisesti.
Varhaiskasvatuslain mukaan varhaiskasvatuksen tavoitteena on kehittää lapsen yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja, edistää lapsen toimimista vertaisryhmässä sekä ohjata eettisesti vastuulliseen ja kestävään toimintaan, toisten ihmisten kunnioittamiseen ja yhteiskunnan jäsenenä toimimiseen.
Teoreettiset lähtökohdat käsittelevät Ryhmätheraplay-menetelmän periaatteita ja lapsen normaalia kehitystä. Vuorovaikutusleikki on yksi väline, jonka avulla voidaan monipuolisesti vastata pienten lasten kehityksen ja kasvun tukemisen tarpeeseen.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena ei ollut yleistää vaan ymmärtää yhden ryhmän tapaa toimia ohjatussa tilanteessa. Tutkimustehtävänä oli ” Millaiset leikit innostavat lapsia vuorovaikutukseen toisen lapsen kanssa? ”Olin yksi ryhmän jäsen lasten leikeissä.
Havainnot lasten yksilöllisistä tavoista rohkaistua vuorovaikutustilanteissa olemaan esillä ja jakamaan toisen kanssa yhteisiä kokemuksia näkyvät videoiduissa leikeissä ja muistiinpanoissa. Seurasin myös mahdollisia siirtovaikutuksia päivittäiseen toimintaan ja lasten keskinäiseen vuorovaikutukseen vapaan leikin aikana sekä luottavaisen suhteen rakentumiseen aikuisen kanssa. Näitä havaintoja on mahdollista hyödyntää suunniteltaessa lapsen päivähoidon aloittamista ja tutustumista uuteen yhteisöön.
Varhaiskasvatuslain mukaan varhaiskasvatuksen tavoitteena on kehittää lapsen yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja, edistää lapsen toimimista vertaisryhmässä sekä ohjata eettisesti vastuulliseen ja kestävään toimintaan, toisten ihmisten kunnioittamiseen ja yhteiskunnan jäsenenä toimimiseen.
Teoreettiset lähtökohdat käsittelevät Ryhmätheraplay-menetelmän periaatteita ja lapsen normaalia kehitystä. Vuorovaikutusleikki on yksi väline, jonka avulla voidaan monipuolisesti vastata pienten lasten kehityksen ja kasvun tukemisen tarpeeseen.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena ei ollut yleistää vaan ymmärtää yhden ryhmän tapaa toimia ohjatussa tilanteessa. Tutkimustehtävänä oli ” Millaiset leikit innostavat lapsia vuorovaikutukseen toisen lapsen kanssa? ”Olin yksi ryhmän jäsen lasten leikeissä.
Havainnot lasten yksilöllisistä tavoista rohkaistua vuorovaikutustilanteissa olemaan esillä ja jakamaan toisen kanssa yhteisiä kokemuksia näkyvät videoiduissa leikeissä ja muistiinpanoissa. Seurasin myös mahdollisia siirtovaikutuksia päivittäiseen toimintaan ja lasten keskinäiseen vuorovaikutukseen vapaan leikin aikana sekä luottavaisen suhteen rakentumiseen aikuisen kanssa. Näitä havaintoja on mahdollista hyödyntää suunniteltaessa lapsen päivähoidon aloittamista ja tutustumista uuteen yhteisöön.