Terveydenhoitajan kokemat valmiudet – Murrosikää läpikäyvä ja päihteitä kokeileva nuori
Heikkilä, Henriikka; Silvennoinen, Roosa-Maria (2017)
Heikkilä, Henriikka
Silvennoinen, Roosa-Maria
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703143281
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703143281
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tutkittuun tietoon perustuva kuvaileva kirjallisuuskatsaus terveydenhoitajien valmiuksista kohdata haasteellisesti käyttäytyvä nuori. Opinnäytetyön tarkoituksena oli koota tietoa terveydenhoitajan tarvitsemista teoreettista sekä käytännön valmiuksista. Tavoitteena oli koota ja tuoda esiin teoriatietoa haastavasta käytöksestä sekä selvittää, mitkä olivat terveydenhoitajan kokemat sekä tutkinnon tuomat valmiudet ja tietopohja aiheeseen liittyen. Kirjallisuuskatsaus vastasi tutkimuskysymyksiin: Minkälaista teoriatietoa terveydenhoitajan tarvitsee kohdatakseen haasteellisesti käyttäytyvän nuoren ja minkälaista osaamista terveydenhoitaja tarvitsee kohdatessaan haasteellisesti käyttäytyvän nuoren.
Opinnäytetyön alussa avattiin teoreettista taustaa eli käsiteltiin tutkimukseen liittyviä ajankohtaisia ongelmia sekä avattu opinnäytetyöhömme valittuja käsitteitä. Osuus nojautui alan kirjallisuuteen sekä yläkouluikäisiin kohdennettuihin tutkimuksiin, kuten kouluterveyskyselyihin. Opinnäytetyön tiedonhakuvaiheessa tiedonhaku toteutettiin kahteen suomenkieliseen sekä yhteen englanninkieliseen tietokantaan, jotka olivat Medic, Melinda ja PubMed. Opinnäytetyön lopullinen aineisto muodostui neljästä vuosien 2007–2014 välillä tehdystä tutkimuksesta. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysia käyttäen. Työn tilaaja oli Satakunnan ammattikorkeakoulun mielenterveystutkimusryhmä.
Tuloksissa korostuivat terveydenhoitajan tarvitsemat käytännön valmiudet, joita teoriatieto tukee. Terveydenhoitaja tarvitsee teoreettista tieota nuorten päihteiden käyttöön vaikuttavista tekijöistä, tietoa moniammatillisesta yhteistyöstä sekä yleisesti tietoperustaa. Käytännön valmiuksista esille nousivat keskustelutaidot, kuunteleminen, nuoren kohtaaminen yksilöllisesti sekä kliiniset valmiudet. Sekä teorian että käytännön valmiuksista nousi esille moniammatillinen yhteistyö.
Opinnäytetyön alussa avattiin teoreettista taustaa eli käsiteltiin tutkimukseen liittyviä ajankohtaisia ongelmia sekä avattu opinnäytetyöhömme valittuja käsitteitä. Osuus nojautui alan kirjallisuuteen sekä yläkouluikäisiin kohdennettuihin tutkimuksiin, kuten kouluterveyskyselyihin. Opinnäytetyön tiedonhakuvaiheessa tiedonhaku toteutettiin kahteen suomenkieliseen sekä yhteen englanninkieliseen tietokantaan, jotka olivat Medic, Melinda ja PubMed. Opinnäytetyön lopullinen aineisto muodostui neljästä vuosien 2007–2014 välillä tehdystä tutkimuksesta. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysia käyttäen. Työn tilaaja oli Satakunnan ammattikorkeakoulun mielenterveystutkimusryhmä.
Tuloksissa korostuivat terveydenhoitajan tarvitsemat käytännön valmiudet, joita teoriatieto tukee. Terveydenhoitaja tarvitsee teoreettista tieota nuorten päihteiden käyttöön vaikuttavista tekijöistä, tietoa moniammatillisesta yhteistyöstä sekä yleisesti tietoperustaa. Käytännön valmiuksista esille nousivat keskustelutaidot, kuunteleminen, nuoren kohtaaminen yksilöllisesti sekä kliiniset valmiudet. Sekä teorian että käytännön valmiuksista nousi esille moniammatillinen yhteistyö.