Ilmanvaihtokoneluokan sähkösuunnitelma
Hovi, Lauri (2017)
Hovi, Lauri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703072991
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703072991
Tiivistelmä
Hyria koulutus Oy:ssä käynnistyi laaja-alainen automaatio-oppimisympäristön kehittämisen projekti. Yhtenä projektin kohteena oli ilmanvaihtokoneen hankinta, jota voidaan käyttää opetuksessa ja samalla sillä huolehditaan opettajien toimistotilojen ilmanvaihto ja lämmitys.
Ilmanvaihtokoneen sijoitus suunniteltiin luokkahuoneeseen, jota voidaan käyttää kiinteistö-automaation oppimisympäristönä. Jotta työskentely luokassa olisi tarkoituksen mukaista, oppimisympäristön täytyy kattaa opetussuunnitelmassa mainitut opetuksen edellytykset. Opinnäytetyössä on aluksi kartoitettu oppimisympäristön määritelmiä ja opetussuunnitel-man sisältöä ilmanvaihtokoneluokan suunnittelun perusteena. IV-koneen ja opiskelupaikkojen sijoituksen päättämisen jälkeen luokkahuoneessa oli puitteet sähkösuunnitelmien aloittamiselle.
Opinnäytetyössä käsitellään ilmanvaihtokoneluokan sähkösuunnitelman toteuttamista. Siinä on laskettu syöttökaapelin vahvuus ja suojauksen toiminta. Valaistuksen riittävyys on laskettu pistemenetelmää käyttäen täyttämään standardin vaatimukset luokan valaistuksesta. Työssä on esitetty tasokuva suunniteltavasta tilasta, valaistuksen ohjauspiirikaavion toteutus sekä keskuskaavio.
Asennusten valmistuttua standardi edellyttää käyttöönottomittauksia ja niiden dokumentointia. Työssä on selvitetty dokumentoitavien tarkastusten sisältö ja esitetty esimerkkejä mittaustuloksista. Valmiista tilasta on mitattu valaistusvoimakkuus ja ilmanvaihtokoneesta aiheutuneen taustaäänen taso.
Valmistuneen opetustilan ansiosta Hyria koulutus Oy:ssä on mahdollista opettaa eri koulutusaloille kiinteistöautomaatioon ja ilmanvaihtokoneen asentamiseen sekä huoltoon liittyviä toimintoja. Luokassa on opetustila 16:lle opiskelijalle.
Ilmanvaihtokoneen sijoitus suunniteltiin luokkahuoneeseen, jota voidaan käyttää kiinteistö-automaation oppimisympäristönä. Jotta työskentely luokassa olisi tarkoituksen mukaista, oppimisympäristön täytyy kattaa opetussuunnitelmassa mainitut opetuksen edellytykset. Opinnäytetyössä on aluksi kartoitettu oppimisympäristön määritelmiä ja opetussuunnitel-man sisältöä ilmanvaihtokoneluokan suunnittelun perusteena. IV-koneen ja opiskelupaikkojen sijoituksen päättämisen jälkeen luokkahuoneessa oli puitteet sähkösuunnitelmien aloittamiselle.
Opinnäytetyössä käsitellään ilmanvaihtokoneluokan sähkösuunnitelman toteuttamista. Siinä on laskettu syöttökaapelin vahvuus ja suojauksen toiminta. Valaistuksen riittävyys on laskettu pistemenetelmää käyttäen täyttämään standardin vaatimukset luokan valaistuksesta. Työssä on esitetty tasokuva suunniteltavasta tilasta, valaistuksen ohjauspiirikaavion toteutus sekä keskuskaavio.
Asennusten valmistuttua standardi edellyttää käyttöönottomittauksia ja niiden dokumentointia. Työssä on selvitetty dokumentoitavien tarkastusten sisältö ja esitetty esimerkkejä mittaustuloksista. Valmiista tilasta on mitattu valaistusvoimakkuus ja ilmanvaihtokoneesta aiheutuneen taustaäänen taso.
Valmistuneen opetustilan ansiosta Hyria koulutus Oy:ssä on mahdollista opettaa eri koulutusaloille kiinteistöautomaatioon ja ilmanvaihtokoneen asentamiseen sekä huoltoon liittyviä toimintoja. Luokassa on opetustila 16:lle opiskelijalle.