TOINEN TOISTAAN TUKIEN : Äiti-lapsiryhmän käynnistäminen Kotkan Helluntaiseurakunnassa
Seilonen, Outi-Meri (2017)
Seilonen, Outi-Meri
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702262713
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702262713
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli käynnistää äiti-lapsiryhmä Kotkan Helluntaiseurakunnassa syksyllä 2016. Alkavan toiminnan tavoitteena oli tarjota äideille vertaistukea, mukavaa yhteistä tekemistä lapsen kanssa sekä tukea äitien hyvinvointia ja jaksamista arjessa. Äideille haluttiin antaa mahdollisuus vaikuttaa ryhmän toiminnan sisältöön. Tarkoituksena oli jatkaa ryhmän toimintaa käynnistymisen jälkeen. Ryhmä suunnattiin kotkalaisille äideille, jotka ovat kotona alle kouluikäisten lastensa kanssa.
Teoreettisessa osuudessa käsitellään varhaista vuorovaikutusta, kiintymyssuhdetta, vanhemmuutta, äitiyttä, äidiksi kasvamista ja äidin jaksamista. Siinä perehdytään ver-taisryhmän ja vertaistuen määritelmiin, niiden merkitykseen, vertaistoiminnan eri muo-toihin sekä vertaistukiohjaajan rooliin. Lisäksi käsitellään perhetyötä.
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, jossa tiedonhankintamenetelminä ovat kysely, havainnointi ja palaute. Ennen ryhmän käynnistämistä kohderyhmään kuuluville äideille jaettiin toivekartoituskysely. Vastausten pohjalta suunniteltiin tulevaa toimintaa. Opinnäytetyö koostuu neljän ensimmäisen kerran suunnittelusta, toteutuksesta ja havainnoinnista. Lisäksi kävijöiltä kerättiin suullista palautetta.
Havainnoinnin perusteella ryhmän käynnistämiselle oli merkittävä tarve. Toimintakerrat tavoittivat yhteensä 8 äitiä ja 14 lasta. Ryhmään osallistui viikoittain keskimäärin neljä äitiä ja kuusi lasta. Palautteesta nousi esille tyytyväisyys äiti-lapsiryhmän toimintaa kohtaan, yhteisten keskustelujen tärkeys ja kokemus vertaistuen onnistumisesta. Ryhmän toiminta jatkuu toukokuun loppuun 2017.
Teoreettisessa osuudessa käsitellään varhaista vuorovaikutusta, kiintymyssuhdetta, vanhemmuutta, äitiyttä, äidiksi kasvamista ja äidin jaksamista. Siinä perehdytään ver-taisryhmän ja vertaistuen määritelmiin, niiden merkitykseen, vertaistoiminnan eri muo-toihin sekä vertaistukiohjaajan rooliin. Lisäksi käsitellään perhetyötä.
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, jossa tiedonhankintamenetelminä ovat kysely, havainnointi ja palaute. Ennen ryhmän käynnistämistä kohderyhmään kuuluville äideille jaettiin toivekartoituskysely. Vastausten pohjalta suunniteltiin tulevaa toimintaa. Opinnäytetyö koostuu neljän ensimmäisen kerran suunnittelusta, toteutuksesta ja havainnoinnista. Lisäksi kävijöiltä kerättiin suullista palautetta.
Havainnoinnin perusteella ryhmän käynnistämiselle oli merkittävä tarve. Toimintakerrat tavoittivat yhteensä 8 äitiä ja 14 lasta. Ryhmään osallistui viikoittain keskimäärin neljä äitiä ja kuusi lasta. Palautteesta nousi esille tyytyväisyys äiti-lapsiryhmän toimintaa kohtaan, yhteisten keskustelujen tärkeys ja kokemus vertaistuen onnistumisesta. Ryhmän toiminta jatkuu toukokuun loppuun 2017.