Linja-auton ohjaustehostuksen kehitys : sähköistämisen edistäminen
Ruohonen, Mika (2017)
Ruohonen, Mika
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702102279
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702102279
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään sähköisen ohjaustehostuksen tuotekehitystä ja suunnittelua. Työ sai alkunsa sähkölinja-autoja suunnittelevan Linkker oy:n ehdotuksesta. Työssä keskityttiin kehittämään sähköistä ohjaustehostusta halutun malliseen linja-autoon. Työn tavoitteena oli saada momentin mittaustapa kehitettyä sellaiseksi kokonaisuudeksi, jolla voidaan toteuttaa tehostimen sulava ohjelmallinen säätö. Työn haasteellisuus syntyi siitä, että pohjatietous ja tietous vastaavanlaisista toteutuksista ovat uudenlaista eikä laajasti yleisölle jaettua. Tutkimus sisältää pohdintoja toteutusmahdollisuuksista, laskelmia sekä muutaman erilaisen käytännön testauksen suunnitellulle kokoonpanolle. Alussa kerrotaan hieman lakisäädöksistä ja teoriasta momentinlaskemismahdollisuuksia koskien.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin suunniteltua tavoitteiden mukainen momenttia mittaava ohjaus-akselikokoonpano. Kokoonpanosta saatiin testattua sen toimivuus ja ulostulevan signaalin käyttökelpoisuus. Kokonaisuutena opinnäytetyö edesauttaa tulevaisuuden tuotekehitystä.
Johtopäätöksinä voitiin todeta suunnittelemani kokoonpanon kehitysmahdollisuuksien olevan potentiaaliset tulevaisuudessa myös tuotantoon asti. Jatkokehityksenä täytyisi suunnitella ohjausakselille mahdollinen pituuden säätö sekä ohjaustehostuksen muu kokonaisuus kuten optimaalisin avustava moottori ja sen sijoitus sekä muut komponentit.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin suunniteltua tavoitteiden mukainen momenttia mittaava ohjaus-akselikokoonpano. Kokoonpanosta saatiin testattua sen toimivuus ja ulostulevan signaalin käyttökelpoisuus. Kokonaisuutena opinnäytetyö edesauttaa tulevaisuuden tuotekehitystä.
Johtopäätöksinä voitiin todeta suunnittelemani kokoonpanon kehitysmahdollisuuksien olevan potentiaaliset tulevaisuudessa myös tuotantoon asti. Jatkokehityksenä täytyisi suunnitella ohjausakselille mahdollinen pituuden säätö sekä ohjaustehostuksen muu kokonaisuus kuten optimaalisin avustava moottori ja sen sijoitus sekä muut komponentit.