Sosionomien (AMK) osaamisesta : Sosiaalialan ammattikorkeakouluttajien kommentteja sosionomien (AMK) opinnoista ja osaamisesta opetussuunnutelmien perusteella
Helminen, Jari; Mäntyneva, Päivi; Rinne, Päivi (2014)
Helminen, Jari
Mäntyneva, Päivi
Rinne, Päivi
Talentia
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701311816
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701311816
Tiivistelmä
Sosiaalialan ammattikorkeakoulututkinnon sosionomi (AMK) voi suorittaa 21 ammattikorkea-koulussa: Arcada, Centria, Diakonia, Hämeen, Jyväskylän, Karelia, Kymenlaakson, Lahden, Lapin, Laurea, Metropolia, Mikkelin, Novia, Oulun seudun, Saimia, Satakunnan, Savonia, Seinäjoen, Tampereen, Turun ja Vaasan ammattikorkeakouluissa. Nämä ammattikorkeakoulut muodostavat sosiaalialan AMK -verkoston.
Sosiaalialan AMK -verkosto laati yhteisen esityksen sosionomien (AMK) ydinosaamisesta ja -taidoista ensimmäisen kerran vuonna 2001. Tämän jälkeen se teki esityksen sosionomien (AMK ja ylempi AMK) kompetensseista vuonna 2009. Jokaisella sosiaalialan ammattikorkea-kouluttajataholla on oma opetussuunnitelmansa sosionomi (AMK) koulutukseen. Tämän johdosta verkosto on itsekriittisesti kysynyt, ovatko yhteiset linjaukset ohjanneet opetussuunnitelmatyötä siten, että sosiaalialan ammattikorkeakoulutetuilla on valmistuessaan riittävän yhteinen näkemys ammattialasta, alalla tehtävästä työstä ja ammatilliset tiedot sekä taidot?
Tammikuussa 2014 lähetettiin kaikkiin 21 sosionomi (AMK) koulutusta toteuttavaan ammattikorkeakouluun opetussuunnitelmia koskenut kysely. Kysely keskittyi sosionomi (AMK) koulutuksen erittelyyn, eikä siinä huomioitu sosiaalialan ylempää ammattikorkeakoulututkintoa. Vastaukset pyydettiin ammattikorkeakoulukohtaisesti. Näitä kertyi kuitenkin 22 erään ammattikorkeakoulun kahden toimipisteen vastattua kyselyyn. Kyselyssä hahmotettiin sosionomien (AMK) opintoja ja osaamista muun muassa koulutuksen tarjoaman teoreettisen viitekehyksen ja opetussuunnitelmiin sisältyvien opintojaksojen ja -kokonaisuuksien, sosionomien (AMK) kompetenssien, asiakastyön harjoittelujen ja työmenetelmiin perehtymisen näkökulmista. Tämä puheenvuoro pohjautuu kyselyn vastauksiin. Puheenvuorossa jäsennetään ammattikorkeakouluissa työskentelevien opetussuunnitelmia koskevien kommenttien nojalla sosionomien (AMK) opintojen sisältöä ja osaamisen tiedollista sekä taidollista perustaa, taitojen osalta erityisesti asiakastyövalmiuksia.
Kyselyyn saadut vastaukset olivat suuntaa antavia, joka tulee huomioida puheenvuoroon perehdyttäessä. Vastauksissa sosionomi (AMK) koulutusten opetussuunnitelmia ei eritelty hienovaraisesti, esimerkiksi osaamista opintopisteisiin jyvitettäessä, vaan yleisesti. Tulosten analysoinnissa pitäydyttiin lomakkeiden tiedoissa, eikä vastauksia verrattu esimerkiksi ammattikorkeakoulujen www -sivuilta löytyviin opetussuunnitelmiin. Kyselyn tuloksiin saattoi vaikuttaa myös meneillään olevat opetussuunnitelmamuutokset, sillä useat vastaajat kertoivat, että uudistustyö on parhaillaan käynnissä.
Sosiaalialan AMK -verkosto laati yhteisen esityksen sosionomien (AMK) ydinosaamisesta ja -taidoista ensimmäisen kerran vuonna 2001. Tämän jälkeen se teki esityksen sosionomien (AMK ja ylempi AMK) kompetensseista vuonna 2009. Jokaisella sosiaalialan ammattikorkea-kouluttajataholla on oma opetussuunnitelmansa sosionomi (AMK) koulutukseen. Tämän johdosta verkosto on itsekriittisesti kysynyt, ovatko yhteiset linjaukset ohjanneet opetussuunnitelmatyötä siten, että sosiaalialan ammattikorkeakoulutetuilla on valmistuessaan riittävän yhteinen näkemys ammattialasta, alalla tehtävästä työstä ja ammatilliset tiedot sekä taidot?
Tammikuussa 2014 lähetettiin kaikkiin 21 sosionomi (AMK) koulutusta toteuttavaan ammattikorkeakouluun opetussuunnitelmia koskenut kysely. Kysely keskittyi sosionomi (AMK) koulutuksen erittelyyn, eikä siinä huomioitu sosiaalialan ylempää ammattikorkeakoulututkintoa. Vastaukset pyydettiin ammattikorkeakoulukohtaisesti. Näitä kertyi kuitenkin 22 erään ammattikorkeakoulun kahden toimipisteen vastattua kyselyyn. Kyselyssä hahmotettiin sosionomien (AMK) opintoja ja osaamista muun muassa koulutuksen tarjoaman teoreettisen viitekehyksen ja opetussuunnitelmiin sisältyvien opintojaksojen ja -kokonaisuuksien, sosionomien (AMK) kompetenssien, asiakastyön harjoittelujen ja työmenetelmiin perehtymisen näkökulmista. Tämä puheenvuoro pohjautuu kyselyn vastauksiin. Puheenvuorossa jäsennetään ammattikorkeakouluissa työskentelevien opetussuunnitelmia koskevien kommenttien nojalla sosionomien (AMK) opintojen sisältöä ja osaamisen tiedollista sekä taidollista perustaa, taitojen osalta erityisesti asiakastyövalmiuksia.
Kyselyyn saadut vastaukset olivat suuntaa antavia, joka tulee huomioida puheenvuoroon perehdyttäessä. Vastauksissa sosionomi (AMK) koulutusten opetussuunnitelmia ei eritelty hienovaraisesti, esimerkiksi osaamista opintopisteisiin jyvitettäessä, vaan yleisesti. Tulosten analysoinnissa pitäydyttiin lomakkeiden tiedoissa, eikä vastauksia verrattu esimerkiksi ammattikorkeakoulujen www -sivuilta löytyviin opetussuunnitelmiin. Kyselyn tuloksiin saattoi vaikuttaa myös meneillään olevat opetussuunnitelmamuutokset, sillä useat vastaajat kertoivat, että uudistustyö on parhaillaan käynnissä.