Ympäristökasvatus varhaiskasvatuksessa : Ympäristökasvatuksen toteutuminen, kokeminen ja kehittämistoiveet varhaiskasvatuksessa Rovaniemellä
Kuusela, Krista (2016)
Kuusela, Krista
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701261679
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701261679
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena on varhaiskasvatusikäisten ympäristökasvatus, joka on hyvin ajankohtainen ja kiinnostaa minua erittäin paljon. Ympäristökasvatuksella ja luonnossa toimimisella on monia myönteisiä vaikutuksia lapsen hyvinvointiin ja kehitykseen.
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli kuvata varhaiskasvatusikäisten ympäristökasvatuksen toteutusta ja merkitystä yleisesti Suomessa sekä paikallisesti Rovaniemellä. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvattajien kokemuksia ja mielipiteitä ympäristökasvatuksesta ja heidän toiveitaan sen kehittämisestä Rovaniemen varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen aineisto kerättiin Webropol-kyselyllä, joka lähetettiin 52 Rovaniemen kunnalliselle ja yksityiselle varhaiskasvatusyksikölle. Kyselyyn saatiin 24 vastausta. Aineistoa käsiteltiin etupäässä kvalitatiivisesti sisällönanalyysin ja teemoittelun avulla.
Varhaiskasvatusikäisten ympäristökasvatuksen tärkein tavoite, ympäristöherkkyyden kehittäminen myönteisten ympäristö- ja luontokokemusten kautta, toteutuu erittäin hyvin kyselyyn vastanneissa päiväkodeissa. Sellaiset ympäristökasvatustoimet, jotka lisäisivät ympäristökasvatusta ja kestävän elämäntavan omaksumista organisoidummin, eivät toteudu kovin monessa päiväkodissa. Varhaiskasvattajien mielipiteet ja kokemukset ympäristökasvatuksesta ovat myönteisiä ja sen tärkeyttä esiin tuovia. Usea vastaaja toi esiin ympäristökasvatuksen ja luonnossa toimimisen merkityksen monien varhaiskasvatuksen tavoitteiden toteutumisessa. Keskeistä kehittämisideoissa oli toive työntekijöiden tietoisesta asennemuutoksesta ja sitoutumisesta ympäristökasvatuksen, erityisesti jätteiden lajittelun ja kierrätyksen toteutukseen. Monet ehdottivat asian edistämiseksi koulutusta, keskustelua ja varhaiskasvatussuunnitelmien päivittämistä ympäristökasvatuksen osalta.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää varhaiskasvatusikäisten ympäristökasvatuksen toteuttamisessa ja kehittämisessä.
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli kuvata varhaiskasvatusikäisten ympäristökasvatuksen toteutusta ja merkitystä yleisesti Suomessa sekä paikallisesti Rovaniemellä. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvattajien kokemuksia ja mielipiteitä ympäristökasvatuksesta ja heidän toiveitaan sen kehittämisestä Rovaniemen varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen aineisto kerättiin Webropol-kyselyllä, joka lähetettiin 52 Rovaniemen kunnalliselle ja yksityiselle varhaiskasvatusyksikölle. Kyselyyn saatiin 24 vastausta. Aineistoa käsiteltiin etupäässä kvalitatiivisesti sisällönanalyysin ja teemoittelun avulla.
Varhaiskasvatusikäisten ympäristökasvatuksen tärkein tavoite, ympäristöherkkyyden kehittäminen myönteisten ympäristö- ja luontokokemusten kautta, toteutuu erittäin hyvin kyselyyn vastanneissa päiväkodeissa. Sellaiset ympäristökasvatustoimet, jotka lisäisivät ympäristökasvatusta ja kestävän elämäntavan omaksumista organisoidummin, eivät toteudu kovin monessa päiväkodissa. Varhaiskasvattajien mielipiteet ja kokemukset ympäristökasvatuksesta ovat myönteisiä ja sen tärkeyttä esiin tuovia. Usea vastaaja toi esiin ympäristökasvatuksen ja luonnossa toimimisen merkityksen monien varhaiskasvatuksen tavoitteiden toteutumisessa. Keskeistä kehittämisideoissa oli toive työntekijöiden tietoisesta asennemuutoksesta ja sitoutumisesta ympäristökasvatuksen, erityisesti jätteiden lajittelun ja kierrätyksen toteutukseen. Monet ehdottivat asian edistämiseksi koulutusta, keskustelua ja varhaiskasvatussuunnitelmien päivittämistä ympäristökasvatuksen osalta.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää varhaiskasvatusikäisten ympäristökasvatuksen toteuttamisessa ja kehittämisessä.