Matin ja Martan valinnat : Ryhmämuotoinen terveystarkastus alakoulun neljännellä vuosiluokalla
Hoikkala, Laura; Lampinen, Heli (2017)
Hoikkala, Laura
Lampinen, Heli
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701231577
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701231577
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Tampereen kaupungin lasten ja nuorten terveyspalveluiden kanssa. Tavoitteena oli edistää neljäsluokkalaisten lasten terveyttä kehittämällä heidän terveystarkastuksiinsa ryhmämuotoista toimintaa. Tarkoituksena oli kehittää terveydenhoitajille ohjausmateriaalia terveystarkastusten ryhmämuotoisen osion pitämiseen. Tuotoksen tarkoituksena on ohjata lapsia terveellisiin valintoihin sekä elämäntapoihin, jotka ovat yhteydessä heidän hyvinvointiinsa. Opinnäytetyön tehtävänä oli kehittää toimintamuoto, joka osallistaa lapset toimimaan ryhmässä ja tekemään yhteistyötä toistensa kanssa. Terveydenhoitajan pitämässä toiminnassa lapset saavat terveyden edistämisestä tietoa, jota he voivat hyödyntää.
Teoriaosuus koottiin ajankohtaisen tutkimustiedon pohjalta. Teoriaosuudessa käsitellään terveystarkastuksia, terveydenhoitajan roolia kouluterveydenhuollossa, ryhmänohjausta sekä ryhmämuotoista neuvontaa. Teoriaosassa tarkastellaan alakouluikäisen lapsen terveyden edistämistä ravitsemuksen, ruutuajan, unen ja hygienian osalta. Teoriaosan pohjalta kehitettiin ohjaajan opas terveydenhoitajalle sekä animaatiot, jotka toimivat terveystarkastuksen perustana.
Terveystarkastuksiin kehitettiin kolme animaatiota nimeltään ”Matin ja Martan valinnat”. Niistä ensimmäinen käsittelee valintojen tekemistä ravitsemukseen liittyen. Toinen animaatio käsittelee infektioiden ehkäisyä sekä lasten täi- ja kihomatotietoutta, ja kolmas unta sekä ruutuaikaa. Animaatioista jokainen kestää noin kaksi minuuttia ja yhden aiheen käsittelyyn on varattu aikaa noin 15 minuuttia. Ohjaajan opas sisältää suunnitelman terveystarkastuksen kulusta ja vinkkejä terveydenhoitajalle tarkastuksen pitämiseen. Ohjaajan opas löytyy opinnäytetyön liitteistä.
Ryhmämuotoinen terveystarkastus säästää sekä kuntien että terveydenhoitajien resursseja ja mahdollistaa resurssien kohdentamisen tarvittaviin toimiin. Tulevaisuudessa ryhmämuotoista terveystarkastusta tulisi tutkia lisää. Erityisesti tulisi tutkia sen toimivuutta käytännössä sekä sen vastaavuutta verrattuna yksilömuotoiseen terveystarkastukseen.
Teoriaosuus koottiin ajankohtaisen tutkimustiedon pohjalta. Teoriaosuudessa käsitellään terveystarkastuksia, terveydenhoitajan roolia kouluterveydenhuollossa, ryhmänohjausta sekä ryhmämuotoista neuvontaa. Teoriaosassa tarkastellaan alakouluikäisen lapsen terveyden edistämistä ravitsemuksen, ruutuajan, unen ja hygienian osalta. Teoriaosan pohjalta kehitettiin ohjaajan opas terveydenhoitajalle sekä animaatiot, jotka toimivat terveystarkastuksen perustana.
Terveystarkastuksiin kehitettiin kolme animaatiota nimeltään ”Matin ja Martan valinnat”. Niistä ensimmäinen käsittelee valintojen tekemistä ravitsemukseen liittyen. Toinen animaatio käsittelee infektioiden ehkäisyä sekä lasten täi- ja kihomatotietoutta, ja kolmas unta sekä ruutuaikaa. Animaatioista jokainen kestää noin kaksi minuuttia ja yhden aiheen käsittelyyn on varattu aikaa noin 15 minuuttia. Ohjaajan opas sisältää suunnitelman terveystarkastuksen kulusta ja vinkkejä terveydenhoitajalle tarkastuksen pitämiseen. Ohjaajan opas löytyy opinnäytetyön liitteistä.
Ryhmämuotoinen terveystarkastus säästää sekä kuntien että terveydenhoitajien resursseja ja mahdollistaa resurssien kohdentamisen tarvittaviin toimiin. Tulevaisuudessa ryhmämuotoista terveystarkastusta tulisi tutkia lisää. Erityisesti tulisi tutkia sen toimivuutta käytännössä sekä sen vastaavuutta verrattuna yksilömuotoiseen terveystarkastukseen.