Sakkolakiuudistusten vaikutukset ylinopeuksista määrättäviin rangaistuksiin : muutokset sakkojen luku- ja rahamäärissä
Viertiö, Markus (2016)
Viertiö, Markus
Poliisiammattikorkeakoulu
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701091188
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701091188
Tiivistelmä
Tutkin opinnäytetyössäni sakkolainsäädännön uudistusten yhteyttä ylinopeuksista määrättäviin sakkoihin. Selvitin tutkimuksessani miten vuoden 1999 voimaan tullut sakkolakiuudistus sekä vuoden 2015 rikesakkojen korotus ovat vaikuttaneet ylinopeuksista määrättyjen sakkojen luku- ja rahamääriin. Lisäksi osana tutkimustani on ollut mahdollisten ajonopeuksien muutosten vaikutus liikenneturvallisuuteen.
Tutkimuksessani keskeisimpänä teoriapohjana oli hallituksen esityksiä ja niiden tavoitteita sakkolakiuudistusten suhteen. Hallitus on esityksissään määritellyt tarpeet sakkolakiuudistuksille ja näiden pohjalta olen tutkinut seurauksia sakkomääriin.
Käytin tutkimuksessani kvantitatiivista menetelmää ja hankin aineistoni vuoden 1999 sakkolakiuudistukseen Valtion Teknillisen Tutkimuskeskuksen (VTT) aiemmin suorittamasta tutkimuksesta sakkolainsäädännön uudistamisen vaikutuksista. Lisäksi keräsin vuoden 2015 rikesakkojen korotuksen vaikutuksia tutkiessani tilastokeskuksen sivuilta tilastoja sakkomäärien ja sakkosummien kehityksestä ennen ja jälkeen korotuksen.
Tutkimuksessani ilmeni, että sakkosummien korotuksilla ei ole näytä olevan yhteyttä ihmisten liikennekäyttäytymiseen ylinopeuksien suhteen. Yleisesti ottaen ylinopeuksista määrätyt sakkojen lukumäärät ovat viimeisen viiden vuoden aikana laskeneet, mutta sakoista määrättyjen rahallisten seuraamusten korotuksilla ei näytä olevan vaikutusta liikenteessä sallittujen ajonopeuksien ylityksiin, eikä näin ollen myöskään liikenneturvallisuuteen. Tutkimuksessa ei kuitenkaan otettu tarkemmin kantaa siihen onko muilla seikoilla kuin sakkojen rahallisella seuraamuksella ollut merkitystä määrättyihin sakkomääriin.
Tutkimuksessani keskeisimpänä teoriapohjana oli hallituksen esityksiä ja niiden tavoitteita sakkolakiuudistusten suhteen. Hallitus on esityksissään määritellyt tarpeet sakkolakiuudistuksille ja näiden pohjalta olen tutkinut seurauksia sakkomääriin.
Käytin tutkimuksessani kvantitatiivista menetelmää ja hankin aineistoni vuoden 1999 sakkolakiuudistukseen Valtion Teknillisen Tutkimuskeskuksen (VTT) aiemmin suorittamasta tutkimuksesta sakkolainsäädännön uudistamisen vaikutuksista. Lisäksi keräsin vuoden 2015 rikesakkojen korotuksen vaikutuksia tutkiessani tilastokeskuksen sivuilta tilastoja sakkomäärien ja sakkosummien kehityksestä ennen ja jälkeen korotuksen.
Tutkimuksessani ilmeni, että sakkosummien korotuksilla ei ole näytä olevan yhteyttä ihmisten liikennekäyttäytymiseen ylinopeuksien suhteen. Yleisesti ottaen ylinopeuksista määrätyt sakkojen lukumäärät ovat viimeisen viiden vuoden aikana laskeneet, mutta sakoista määrättyjen rahallisten seuraamusten korotuksilla ei näytä olevan vaikutusta liikenteessä sallittujen ajonopeuksien ylityksiin, eikä näin ollen myöskään liikenneturvallisuuteen. Tutkimuksessa ei kuitenkaan otettu tarkemmin kantaa siihen onko muilla seikoilla kuin sakkojen rahallisella seuraamuksella ollut merkitystä määrättyihin sakkomääriin.