Päivittäistavarakaupan asiakastyytyväisyyden kehittäminen ja markkinointisuunnitelman laatiminen
Ahola, Anna; Tuominen, Sanna (2008)
Ahola, Anna
Tuominen, Sanna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200811284160
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200811284160
Tiivistelmä
Toimeksianto tutkimukselle saatiin S-market Euralta, jolle teimme asiakastyytyväisyyskyselyn kesällä 2007. Tämän perusteella laadimme yritykselle lisäksi markkinointisuunnitelman. Toimeksiantaja on euralainen päivittäistavarakauppa, jonka yhteydessä toimii myös ABC-kylmätankkauspiste. Teoriaosuudessa käsittelimme ensimmäisenä päivittäistavarakaupan ominaisuuksia Suomessa sekä erilaisia myymälätyyppejä. Esittelimme kohdeyrityksen historiaa ja nykypäivää. Seuraavaksi kerroimme kuluttajakäyttäytymisestä, johon sisältyy kuluttajan ostopäätösprosessi sekä ostokäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät. Opinnäytetyömme tärkeä osa on myös asiakastyytyväisyys, josta kerroimme kappaleessa 4. Myös päivittäistavarakaupan markkinointi ja markkinoinnin kilpailukeinot ovat olennainen osa työtämme, kyseisessä osuudessa esittelimme markkinointimixiä. Viimeisenä kerroimme, että minkälainen markkinointisuunnitelman tulisi useimmiten olla. Opinnäytetyön empiirisessä osassa käytimme kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, koska halusimme analysoida aineistoa sekä tulosten piti olla yleistettävissä. Empiirisessä osassa suoritettiin asiakastyytyväisyyskysely, jossa selvitettiin asiakkaiden tyytyväisyyttä S-market Euraan, sen mainontaan ja kaupan yhteydessä olevaan ABC-kylmätankkauspisteeseen. Tutkimusjoukon koko oli 150. Analysoimme tutkimuksessa selvinneitä asioita Statistica-ohjelmalla. Asiakastyytyväisyystutkimuksen tulosten perusteella teimme kohdeyritykselle markkinointisuunnitelman. Tämä tutkimus vastasi hyvin tutkimusongelmaan ja tutkimukselle asetettuihin tavoitteisiin.Tutkimuksesta ilmeni, että S-market Eura on kunnan suosituin kauppa. Vastaajat olivat tyytyväisiä muun muassa S-marketin sijaintiin, kanta-asiakaskorttiin sekä yleisesti ottaen asiakaspalveluun ja joihinkin tuoteryhmiin.Tutkimuksen avulla saimme myös selville niitä asioita, joihin asiakkaat toivoivat parannusta. Asiakkaat eivät olleet täysin tyytyväisiä esimerkiksi hedelmien ja vihannesten tuoreuteen sekä saatavuuteen.