Utvecklandet av en modell för pedagogiskt ledarskap inom småbarnsfostran
Liljeberg-Karlsson, Carina (2016)
Liljeberg-Karlsson, Carina
Yrkeshögskolan Arcada
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122021273
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122021273
Tiivistelmä
Päiväkotijohtajien työtaakka on lisääntynyt huomattavasti viime vuosina sekä aika pedagogiselle johtamiselle on vähentynyt, vaikka tarve johtamiselle on lisääntynyt. Tämän lopputyön tavoite oli löytää tilaisuuksia arjessa pedagogiselle johtamiselle. Tuloksen saamiseksi minulla oli kaksi tutkimuskysymystä 1) Miten nähdään pedagoginen johtaminen varhaiskasvatuksessa ja 2) Mistä löytää mahdollisuudet toteutumiselle? Teoreettinen kehys nostaa johtajuussuuntauksia, henkilökunnan osaamisen syventymistä sekä pedagogisen johtajuuden esille. Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena empiirisenä kenttätutkimuksena. Tiedonkeruumenetelmä oli kysely johon osallistui 13 Porvoon kaupungin päiväkodinjohtajaa. Tutkimusta ei rajoitettu, vaan kaikki johtajat äidinkielestä riippumatta, saivat osallistua. Kyselylomakkeessa oli avoimia kysymyksiä pedagogisesta johtamisesta sekä kysymyksiä työajan käytöstä. Tulokset kertoivat johtajien käyttävän pedagogista johtajuutta arjessa, mutta ajanpuute oli kaikille yhteinen nimittäjä. Kaikki johtajat tarvitsivat lisää aikaa pedagogiselle johtamiselle nykytilaan verrattuna ja toiveena oli, että hallinnollinen työ veisi vähemmän aikaa. Aikatoive pedagogiselle johtamiselle oli melkein tuplasti enemmän kuin nykyinen aika. Muita mainittuja asioita oli päivähoitojohdon vastuu päiväkotijohtajan pedagogisen johtamisen mahdollistamiselle sekä henkilökunnan yhteisen keskustelu- ja arviointiajan löytämiselle. Tutkimuksen lopputuloksesta syntyi pedagogisen johtamisen malli arjessa. Malli on rakennettu niin, että se on toimiva lähiesimiehelle, jolla on maksimissaa 6 ryhmää ja se lisää aikaa pedagogiselle johtamiselle melkein tuplasti. Pienellä hienösäädöllä, omaa työpaikkaa ajatellen, tämä malli on myös toimiva muille ammattialueille.