Barn i familjer med missbruksproblem. : En litteraturstudie om barnets stödkällor och stödets inverkan på barns känsla av sammanhang.
Suominen, Julia (2016)
Suominen, Julia
Yrkeshögskolan Arcada
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122021190
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122021190
Tiivistelmä
Vanhemman päihdeongelman lapsena kokeneiden suomalaisten määrä on viimeisen vuosikymmenen aikana noussut 23:een prosenttiin, ja kymmenesosa suomalaisista kokee vanhemman päihdeongelman johtaneen omiin arjen vaikeuksiin. Suomalainen tutkimus lasten tuen tarpeista ja tukea koskevista toiveista on kuitenkin edelleen kohtalaisen näkymättömissä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mistä lapsi kokee saavansa tukea, sekä minkälainen vaikutus tuella voi olla lapsen koherenssintunteeseen. Opinnäytetyö vastaa kirjallisuuskatsauksen muodossa seuraaviin tutkimuskysymyksiin: Mitä tuen lähteitä päihdeperheiden lapsilla on? Minkälainen vaikutus tuella voi olla lapsen koherenssintunteeseen? Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu lapsen suojaavista tekijöistä ja riskitekijöistä sekä coping-strategioista, Bronfenbrennerin ekologisesta systeemiteoriasta, sekä Antonovskyn koherenssintunteen teoriasta. Tämä kirjallisuuskatsaus koostuu 9:stä tieteellisestä tutkimuksesta, jotka analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Opinnäytetyö on Vantaan kaupungin perhepalveluiden tilaustyö ja sisältyy projektiin Vaikuttavat Tavat (VaTa). Tulokset osoittavat että päihdeperheiden lapset saavat tukea niin sisäisten ja henkilökohtaisten coping-strategioiden tasolla, kuin lähiympäristön ja yhteiskunnan tasolla. Tuloksessa tuli esille, minkälaiset tekijät vaikuttivat lasten kokemuksiin siitä, saivatko he tukea vai eivät. Tulosten mukaan lapsi hyötyy eniten sellaisesta tuesta, mikä antaa lapselle tietoa päihteidenkäytön vaikutuksesta ja/tai tarjoaa vertaistukea. Tiedon ja vertaistuen todettiin vaikuttavan myönteisesti lapsen koherenssintunteeseen. Lopputuloksesta voi päätellä, että sisäisten coping-strategioiden ja luotettavien aikuisten, ystävien, lähiympäristön ja yhteiskunnan tuella, sekä lapsen omiin toiveisiin ja tarpeisiin perustuvan tuen avulla lapsi voi oppia hallitsemaan elämäänsä paremmin ja kokea koherenssintunnetta. Tulosten perusteella voidaan lisäksi todeta, että niin informaation, kuin epävirallisen ja ammatillisen tuen tasolla on tarve kehittämiselle.