Kylpylähotellin markkinointi sosiaalisessa mediassa
Muhonen, Tiia (2016)
Muhonen, Tiia
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620697
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620697
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli laatia toimintasuunnitelma Rantasipi Laajavuoren markkinoimisesta sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksella pyrittiin selvittämään, mitä palveluita hyödyntämällä valittua kohderyhmää edustavat henkilöt on mahdollista tavoittaa, millainen sisältö heitä aktivoi ja miten heidät voidaan sitouttaa yrityksen toimintaan sosiaalisen median välityksellä. Teemahaastatteluiden lisäksi hyödynnettiin benchmarkingia, jonka avulla haluttiin saada selville, miten saman tyyppisiä palveluita tarjoavat ja ainakin osittain samaa kohderyhmää tavoittelevat yritykset toimivat sosiaalisessa mediassa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, ja tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastatteluun osallistui yhteensä kymmenen valittua kohderyhmää, eli lapsiperheiden vanhempia, edustavaa henkilöä. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina.
Haastatteluissa selvisi, että kiinnittääkseen lapsiperheiden vanhempien huomion sosiaalisessa mediassa on yritysten keskityttävä laadukkaan sisällön tuottamiseen tasaisen aktiivisella tahdilla. Vaikka lapsiin ja perhe-elämään liittyvä sisältö kiinnittääkin vanhempien huomion, kiinnostaa heitä myös muunlainen sisältö. Visuaalinen sisältö, erityisesti kuva, kiinnittää parhaiten kohderyhmän huomion. Yritysten on kohderyhmän mukaan tärkeää olla läsnä sosiaalisessa mediassa, vaikka sieltä poissaolo ei vaikuta olennaisesti palveluiden käyttöön.
Tutkimustuloksia ja niiden perusteella luotua toimintasuunnitelmaa voidaan hyödyntää toimeksiantajayrityksessä sekä muissa samaan hotelliketjuun kuuluvissa, lapsiperheille palveluita tarjoavissa hotelleissa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, ja tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastatteluun osallistui yhteensä kymmenen valittua kohderyhmää, eli lapsiperheiden vanhempia, edustavaa henkilöä. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina.
Haastatteluissa selvisi, että kiinnittääkseen lapsiperheiden vanhempien huomion sosiaalisessa mediassa on yritysten keskityttävä laadukkaan sisällön tuottamiseen tasaisen aktiivisella tahdilla. Vaikka lapsiin ja perhe-elämään liittyvä sisältö kiinnittääkin vanhempien huomion, kiinnostaa heitä myös muunlainen sisältö. Visuaalinen sisältö, erityisesti kuva, kiinnittää parhaiten kohderyhmän huomion. Yritysten on kohderyhmän mukaan tärkeää olla läsnä sosiaalisessa mediassa, vaikka sieltä poissaolo ei vaikuta olennaisesti palveluiden käyttöön.
Tutkimustuloksia ja niiden perusteella luotua toimintasuunnitelmaa voidaan hyödyntää toimeksiantajayrityksessä sekä muissa samaan hotelliketjuun kuuluvissa, lapsiperheille palveluita tarjoavissa hotelleissa.