Markkinointiviestintäsuunnitelma uudelle yritykselle : case Charmante Home Decor Oy
Lahtinen, Mira (2016)
Lahtinen, Mira
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121921049
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121921049
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa markkinointiviestinnän toimenpidesuunnitelma keväällä 2016 avatulle Charmante Home Decor -sisustusliikkeelle vuodelle 2017. Toimenpidesuunnitelman tarkoituksena on tarjota yrittäjälle pohjatiedot, joiden perusteella voidaan suunnitella käytännössä toteutettavat markkinointiviestinnän toimenpiteet.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosasta ja toiminnallisesta osasta. Työn teoriaosa käsittelee markkinoinnin suunnitte-luun liittyviä markkinointiteorioita, digitaalista markkinointia ja sosiaalisen median käyttöä yrityksen markkinoinnissa. Työn toiminnallinen osuus koostuu yrityksen lähtökohta-analyysistä, asiakastutkimuksesta, sekä toimenpidesuunnitelmasta viikkokohtaisine aikatauluineen.
Toiminnallista osaa varten tehty asiakastutkimus toteutettiin sähköisenä kyselytutkimuksena maaliskuussa 2016. Kyselytutkimus lähetettiin sähköpostitse Charmante Home Decorin kanta-asiakkaiksi rekisteröityneille henkilöille, ja se myös jaettiin yrityksen Facebook-sivuilla. Tutkimuksen perusteella saatiin selville, että yrityksen suurin kohderyhmä on 20–50-vuotiaat Kuopiossa asuvat sisustuksesta kiinnostuneet naiset, jotka käyttävät kuukaudessa 26–50 euroa sisustusostoksiin, jotka he tekevät ensisijaisesti alan erikoisliikkeissä. Laajemman asiakasprofiilin lisäksi vastaajista erotettiin myös kolme tarkempaa segmenttiä, joille luotiin asiakasprofiilit.
Toimenpidesuunnitelma pohjautuu yrityksen lähtökohta-analyyseihin, kyselytutkimuksesta vedettyihin johtopää-töksiin, sekä toimeksiantajan toiveisiin. Se sisältää selvityksen siitä, mitä markkinointiviestinnän kanavia yrityksen tulee käyttää saavuttaakseen kohdeasiakkaansa, sekä kuinka usein ja millaista sisältöä yrityksen tulee päivittää sosiaalisen median kanaviinsa. Toimenpidesuunnitelman pohjalta työn toimeksiantaja voi itse suunnitella aikataulun mukaan toteutettavien markkinointitoimenpiteiden sisällön.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosasta ja toiminnallisesta osasta. Työn teoriaosa käsittelee markkinoinnin suunnitte-luun liittyviä markkinointiteorioita, digitaalista markkinointia ja sosiaalisen median käyttöä yrityksen markkinoinnissa. Työn toiminnallinen osuus koostuu yrityksen lähtökohta-analyysistä, asiakastutkimuksesta, sekä toimenpidesuunnitelmasta viikkokohtaisine aikatauluineen.
Toiminnallista osaa varten tehty asiakastutkimus toteutettiin sähköisenä kyselytutkimuksena maaliskuussa 2016. Kyselytutkimus lähetettiin sähköpostitse Charmante Home Decorin kanta-asiakkaiksi rekisteröityneille henkilöille, ja se myös jaettiin yrityksen Facebook-sivuilla. Tutkimuksen perusteella saatiin selville, että yrityksen suurin kohderyhmä on 20–50-vuotiaat Kuopiossa asuvat sisustuksesta kiinnostuneet naiset, jotka käyttävät kuukaudessa 26–50 euroa sisustusostoksiin, jotka he tekevät ensisijaisesti alan erikoisliikkeissä. Laajemman asiakasprofiilin lisäksi vastaajista erotettiin myös kolme tarkempaa segmenttiä, joille luotiin asiakasprofiilit.
Toimenpidesuunnitelma pohjautuu yrityksen lähtökohta-analyyseihin, kyselytutkimuksesta vedettyihin johtopää-töksiin, sekä toimeksiantajan toiveisiin. Se sisältää selvityksen siitä, mitä markkinointiviestinnän kanavia yrityksen tulee käyttää saavuttaakseen kohdeasiakkaansa, sekä kuinka usein ja millaista sisältöä yrityksen tulee päivittää sosiaalisen median kanaviinsa. Toimenpidesuunnitelman pohjalta työn toimeksiantaja voi itse suunnitella aikataulun mukaan toteutettavien markkinointitoimenpiteiden sisällön.