Rekrytointi sosiaalisessa mediassa
Montin, Miska (2016)
Montin, Miska
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620746
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620746
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli selvittää kuinka rekrytointi sosiaalisessa mediassa toimii ja kuinka hyvin sillä oikeasti saa huomiota eri sosiaalisen median kanavissa. Työssä tehdään oikea rekrytointikampanja sosiaaliseen mediaan, jonka avulla saadaan tietoa kuinka monta tykkäystä, kommenttia, jakoa ja työhakemusta tällä tavoin saadaan. Lisäksi tutkimuksessa haastatellaan eri yrityksiä, jotta tutkimukseen saadaan lisää uskottavuutta ja tietoa käyttääkö muutkin yritykset sosiaalista mediaa rekrytoimiseen ja millä tuloksilla he ovat siinä onnistuneet.
Tutkimuksen empiirisen osuuden muodosti tehty rekrytointi kampanja eri sosiaalisen median kanaviin, jossa luotiin rekrytointi ilmoitukset eri sosiaalisen median kanaviin joita oli yhteensä neljä ja niitä käytettiin useammassa kuin yhdessä sosiaalisen median kanavassa. Lisäksi haastateltiin viittä eri yritystä eri toimialoilta ja selvitettiin käyttävätkö he sosiaalista mediaa hyödyksi rekrytoinnissa.
Tutkimustulosten mukaan rekrytointi sosiaalisessa mediassa kannattaa yrityksen koosta riippumatta, sillä se varmasti saa näkyvyyttä yritykselle ja sitä kautta on hyvät mahdollisuudet löytää hyvä työntekijä. Mitä parempi verkosto yrityksellä on sitä paremmin rekrytointikampanja todennäköisesti toimii.
Tulokset olivat aika yhdenmukaisia, että rekrytoiminen sosiaalisessa mediassa kannattaa ja sitä tekevät useat yritykset Suomessa vaikka jotkin yritykset käyttävätkin vuokratyövoimaa jolloin sosiaalista mediaa ei välttämättä tarvitse käyttää rekrytoimiseen.
Tutkimuksen empiirisen osuuden muodosti tehty rekrytointi kampanja eri sosiaalisen median kanaviin, jossa luotiin rekrytointi ilmoitukset eri sosiaalisen median kanaviin joita oli yhteensä neljä ja niitä käytettiin useammassa kuin yhdessä sosiaalisen median kanavassa. Lisäksi haastateltiin viittä eri yritystä eri toimialoilta ja selvitettiin käyttävätkö he sosiaalista mediaa hyödyksi rekrytoinnissa.
Tutkimustulosten mukaan rekrytointi sosiaalisessa mediassa kannattaa yrityksen koosta riippumatta, sillä se varmasti saa näkyvyyttä yritykselle ja sitä kautta on hyvät mahdollisuudet löytää hyvä työntekijä. Mitä parempi verkosto yrityksellä on sitä paremmin rekrytointikampanja todennäköisesti toimii.
Tulokset olivat aika yhdenmukaisia, että rekrytoiminen sosiaalisessa mediassa kannattaa ja sitä tekevät useat yritykset Suomessa vaikka jotkin yritykset käyttävätkin vuokratyövoimaa jolloin sosiaalista mediaa ei välttämättä tarvitse käyttää rekrytoimiseen.