Verkkokaupan kansainvälistäminen Facebook-mainonnalla : Case HighRoller
Heikkinen, Tiia (2016)
Heikkinen, Tiia
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121220057
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121220057
Tiivistelmä
Verkkokauppa toimii HighRoller Suomi Oy:n HighRoller-lihashuoltolaiteen pääasiallisena myyntikanavana ja Facebook-markkinointikanavana. Tähän mennessä tuotetta on markkinoitu Facebookissa ilman varsinaista strategiaa. Nyt tuotetta viedään Ruotsiin ja uusia markkinoita varten suunniteltiin ja toteutettiin Facebook-mainoskampanja.
Teoreettisessä viitekehyksessä käydään läpi aluksi digimarkkinointia, minkä jälkeen pohditaan sosiaalisen median merkitystä verkkokaupalle. Seuraavaksi keskitytään Facebookiin verkkokaupan ajurina. Facebook-markkinointiin liittyvien teosten sekä internetistä löytyneiden aiheeseen liittyvien artikkelien ja videoiden avulla hankittiin toimivia keinoja menestyvän mainoskampanjan luomiseen. Tämän jälkeen toteutettiin mainoskampanja käytännössä syys–lokakuussa 2016 näiden toimintaohjeiden perusteella.
Jotta Facebook-mainoskampanjan tuloksellisuus saatiin selville, seurattiin Facebookin tarjoamia raportteja ja analytiikkaa sekä verkkosivuston kävijäseurantaa mainoskampanjan aikana ja sen jälkeen. Erityisesti keskityttiin verkkokaupan kävijöiden käyttäytymiseen verkkosivulla sekä myynnin kehittymiseen. Päätarkoitus Facebook-mainoskampanjalla oli selvittää, millainen mainos houkuttelee kohderyleisöä verkkokauppaan.
Tutkimustuloksista huomattiin, että video toimi Facebook-markkinoinnin keinona parhaiten ja mainoskuvissa puolestaan hymyilevä nainen kiinnitti kohdeyleisön huomion. Kampanjalla tavoitettiin 53 000 Facebook-käyttäjää, joista verkkokauppaan siirtyi 894. Verkkokaupan sivuille mainoskampanjan kautta siirtyneistä potentiaalisista asiakkaista jopa 95 % poistui välittömästi sinne saavuttuaan. Tulosten pohjalta luotiin parannusehdotuksia ja tutkimustuloksista toimeksiantaja saa pohjan tuleville mainoskampanjoille.
Teoreettisessä viitekehyksessä käydään läpi aluksi digimarkkinointia, minkä jälkeen pohditaan sosiaalisen median merkitystä verkkokaupalle. Seuraavaksi keskitytään Facebookiin verkkokaupan ajurina. Facebook-markkinointiin liittyvien teosten sekä internetistä löytyneiden aiheeseen liittyvien artikkelien ja videoiden avulla hankittiin toimivia keinoja menestyvän mainoskampanjan luomiseen. Tämän jälkeen toteutettiin mainoskampanja käytännössä syys–lokakuussa 2016 näiden toimintaohjeiden perusteella.
Jotta Facebook-mainoskampanjan tuloksellisuus saatiin selville, seurattiin Facebookin tarjoamia raportteja ja analytiikkaa sekä verkkosivuston kävijäseurantaa mainoskampanjan aikana ja sen jälkeen. Erityisesti keskityttiin verkkokaupan kävijöiden käyttäytymiseen verkkosivulla sekä myynnin kehittymiseen. Päätarkoitus Facebook-mainoskampanjalla oli selvittää, millainen mainos houkuttelee kohderyleisöä verkkokauppaan.
Tutkimustuloksista huomattiin, että video toimi Facebook-markkinoinnin keinona parhaiten ja mainoskuvissa puolestaan hymyilevä nainen kiinnitti kohdeyleisön huomion. Kampanjalla tavoitettiin 53 000 Facebook-käyttäjää, joista verkkokauppaan siirtyi 894. Verkkokaupan sivuille mainoskampanjan kautta siirtyneistä potentiaalisista asiakkaista jopa 95 % poistui välittömästi sinne saavuttuaan. Tulosten pohjalta luotiin parannusehdotuksia ja tutkimustuloksista toimeksiantaja saa pohjan tuleville mainoskampanjoille.