Eihän tuo ole totta : miksi käyttää animaatiota dokumenttielokuvassa
Hietaranta, Reetta (2016)
Hietaranta, Reetta
Turun ammattikorkeakoulu
2016
Creative Commons Attribution-NonCommercial 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420404
Tiivistelmä
Käsittelen opinnäytetyössäni animaation käyttöä dokumenttielokuvassa. Pohdin, millä tavalla animaatio on totta, jotta sen käyttö voidaan hyväksyä osana dokumenttielokuvan materiaalia. Esitän erilaisia syitä animaation käyttöön dokumentaarisessa elokuvassa.
Analysoin työssäni erilaisia animaatiota sisältäviä dokumenttielokuvia ja erittelen havaitsemiani syitä animaation käyttöön. Syyt olen jakanut käytännön syihin ja taiteellisiin syihin, sekä näiden alalajeihin. Haastattelen animaatiotaiteilija Ami Lindholmia hänen yhteistyöstään dokumentaristi Miia Tervon kanssa. Tuon ilmi myös muiden dokumentintekijöiden ja tutkijoiden näkemyksiä animaation käytöstä dokumenttielokuvissa. Käsittelen aihetta osin oman taiteellisen opinnäytetyöni kautta.
Opinnäytetyöni tarkoituksena on perustella, että animaatio epäautenttisuudestaan huolimatta sopii monissa tilanteissa dokumenttielokuvaan. Tutkimustani animaation käytön syistä dokumenttielokuvassa voidaan hyödyntää dokumenttielokuvan teossa ja animaation käyttöä harkitessa.
Analysoin työssäni erilaisia animaatiota sisältäviä dokumenttielokuvia ja erittelen havaitsemiani syitä animaation käyttöön. Syyt olen jakanut käytännön syihin ja taiteellisiin syihin, sekä näiden alalajeihin. Haastattelen animaatiotaiteilija Ami Lindholmia hänen yhteistyöstään dokumentaristi Miia Tervon kanssa. Tuon ilmi myös muiden dokumentintekijöiden ja tutkijoiden näkemyksiä animaation käytöstä dokumenttielokuvissa. Käsittelen aihetta osin oman taiteellisen opinnäytetyöni kautta.
Opinnäytetyöni tarkoituksena on perustella, että animaatio epäautenttisuudestaan huolimatta sopii monissa tilanteissa dokumenttielokuvaan. Tutkimustani animaation käytön syistä dokumenttielokuvassa voidaan hyödyntää dokumenttielokuvan teossa ja animaation käyttöä harkitessa.