YMPÄRISTÖKASVATUSPROJEKTI 5-VUOTIAILLE VIHREÄN DRAAMAN KEINOIN
Tikka, Maria; Valo, Essi (2016)
Tikka, Maria
Valo, Essi
Centria-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121320212
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121320212
Tiivistelmä
Opinnäytetyöprojekti toteutettiin Kokkolan kaupungin varhaiskasvatuspalveluille, Tervanpolttajan päiväkotiin. Kohderyhmänä olivat viisivuotiaat lapset sekä päiväkodin varhaiskasvattajat. Projektiopinnäytetyö koostuu projektin suunnittelusta, keskeisestä tietoperustasta, kolmesta interventiosta ympäristökasvatuksen teemalla sekä palautteen keruusta.
Työn tarkoituksena oli tuoda kestävää kehitystä tutuksi 5-vuotiaille lapsille ohjaamalla lapsia vihreän draaman avulla säästäväisyyteen, rikkinäisen korjaamiseen ja luovuuteen. Tavoitteena oli auttaa lapsia hahmottamaan omaa luovuutta käyttämällä, miten he voivat omalla toiminnallaan vaikuttaa luonnon kauniina säilymiseen ja kestävän kehityksen edistämiseen. Tavoitteena oli myös tuoda vihreän draaman malli hyödynnettäväksi päiväkotiin.
Päiväkodin varhaiskasvattajien palautteiden mukaan vihreän draaman menetelmä voisi jäädä käyttöön päiväkotiin.
Työn tarkoituksena oli tuoda kestävää kehitystä tutuksi 5-vuotiaille lapsille ohjaamalla lapsia vihreän draaman avulla säästäväisyyteen, rikkinäisen korjaamiseen ja luovuuteen. Tavoitteena oli auttaa lapsia hahmottamaan omaa luovuutta käyttämällä, miten he voivat omalla toiminnallaan vaikuttaa luonnon kauniina säilymiseen ja kestävän kehityksen edistämiseen. Tavoitteena oli myös tuoda vihreän draaman malli hyödynnettäväksi päiväkotiin.
Päiväkodin varhaiskasvattajien palautteiden mukaan vihreän draaman menetelmä voisi jäädä käyttöön päiväkotiin.