Erityistä tukea tarvitsevan oppilaan toimintakyvyn arviointi ICF-ydinlistan avulla : ICF-toimintakykyprofiilin toimivuus erityiskoulussa
Schrey, Henrietta; Yli-Junnila, Essi (2016)
Schrey, Henrietta
Yli-Junnila, Essi
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121320241
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121320241
Tiivistelmä
ICF (International Classification of Functioning, Disabilities and Health) on kansainvälinen toimintakyvyn, toimintarajoitteiden ja terveyden luokitus, jonka avulla pystytään kuvaamaan sairauden tai vamman vaikutuksia yksilön elämässä. Vuoden 2016 alusta Kelan vaikeavammainen kuntoutus muuttui vaativaksi lääkinnälliseksi kuntoutukseksi. Uudistus vaatii kuntoutuksen viitekehyksenä käytettävän ICF-luokitusta. Näillä muutoksilla pyritään saamaan yksilön toimintakyvyn arvioiminen kokonaisuuden tarkasteluksi ja samalla tuetaan kuntoutuksen ammattilaisten välistä yhteistyötä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, soveltuuko 6-13-vuotiaiden CP-vammaisten lasten ja nuorten ICF-pohjainen ydinlista Katariinan koulun käyttöön. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisena tutkimuksen kohteena olevan luokan opettaja kokee ICF-pohjaisen toimintakykyprofiilin koulussa jo käytössä olevan Henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelman rinnalla (HOJKS), ja miten toimintakykyprofiili vaikuttaa oppilaan koulunkäyntiin ja oppimiseen liittyvässä tavoitteiden asettelussa.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia ja teemahaastattelua, joiden perusteella saatujen tietojen mukaan ICF-pohjainen ydinlista ei soveltuisi oppilaan toimintakyvyn arvioimiseen. Tutkimuksen tulokset eivät kuitenkaan ole yleistettävissä edes koko Katariinan koulussa työn toteutuksessa olevien puutosten sekä erittäin pienen tutkimusjoukon vuoksi.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, soveltuuko 6-13-vuotiaiden CP-vammaisten lasten ja nuorten ICF-pohjainen ydinlista Katariinan koulun käyttöön. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisena tutkimuksen kohteena olevan luokan opettaja kokee ICF-pohjaisen toimintakykyprofiilin koulussa jo käytössä olevan Henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelman rinnalla (HOJKS), ja miten toimintakykyprofiili vaikuttaa oppilaan koulunkäyntiin ja oppimiseen liittyvässä tavoitteiden asettelussa.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia ja teemahaastattelua, joiden perusteella saatujen tietojen mukaan ICF-pohjainen ydinlista ei soveltuisi oppilaan toimintakyvyn arvioimiseen. Tutkimuksen tulokset eivät kuitenkaan ole yleistettävissä edes koko Katariinan koulussa työn toteutuksessa olevien puutosten sekä erittäin pienen tutkimusjoukon vuoksi.