SOSIAALI- JA TERVEYSPALVELUITA ASIAKASLÄHTÖISESTI : Vantaan kaupungin Kivistön asuinalueen asukkaiden ko-kemuksia ja tarpeita sosiaali- ja terveyspalveluista
Kutvonen, Tiina (2016)
Kutvonen, Tiina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517565
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517565
Tiivistelmä
Kutvonen, Tiina. Kivistön kehittyvät sosiaali- ja terveyspalvelut. Diak Helsinki, syksy 2016, s. 63, 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Terveysalan koulutusohjelma
Sosiaali- ja terveysalan ylempi amk-tutkinto, Syrjäytymisvaarassa olevien ter-veyden ja hyvinvoinnin edistäminen
Sosionomi (ylempi amk)
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä tietoa Vantaan Kivistön asuinalueella asuvien asukkaiden kokemuksista ja tarpeista koskien sosiaali- ja terveyspal-veluita. Opinnäytetyössä oli kolme tutkimuskysymystä: mitä sosiaali- ja terveys-palveluita Kivistön asukkaat käyttävät tällä hetkellä ja mistä he saavat kyseiset palvelut, millaisia tarpeita Kivistön asukkailla on sosiaali- ja terveyspalveluita koskien sekä miten Kivistön asukkaiden tarpeet ja alueen kehittäjien suunni-telmat kohtaavat. Tavoitteena oli tuottaa tietoa, jonka avulla sosiaali- ja terveys-palveluita voidaan kehittää asiakaslähtöisesti.
Opinnäytetyö on kvantitatiivinen tutkimus, joka on toteutettu sähköisellä kyse-lylomakkeella. Kohdejoukkona olivat Kivistön alueella asuvat aikuisväestöön kuuluvat henkilöt, joita oli noin 6780. Kyselylomake laadittiin internetpohjaisel-la tutkimustiedonkeruu ohjelma webropolilla. Kyselylomake koostui suljetuista ja sekamuotoisista kysymyksistä sekä käytettiin Likertin asteikkoa ja avoimia kysymyksiä. Aineistoiksi kertyi kysymyslomakkeen vastaukset webropoliin, jot-ka olivat taulukko-, grafiikka- ja tekstimuotoisia.
Kyselyyn osallistui 36 Kivistön asukasta. Kysely oli avoimena internetissä ja kyselyn linkkiä jaettiin sosiaalisessa mediassa ja sähköpostin välityksellä. Ky-selyyn vastaajista kaikki käyttivät terveyspalveluita. Vastaajat kokivat palvelui-hin pääsyn vaikeaksi ja palveluiden sijainti oli asuinpaikkaan nähden haasta-va varsinkin lapsiperheille ja ikääntyville. Sosiaalipalveluita käytti alle puolet vastanneista. Palveluita käyttäneet olivat tyytyväisiä palveluiden toteutumi-seen. Tulevaisuudessa sosiaali- ja terveyspalveluita toivottiin sijaitsevan omal-la asuinalueella. Kivistön asuinaluetta kohtaan asukkailla oli toiveena, että sieltä saisi jatkossa sosiaali- ja terveyspalveluiden lisäksi kaupallisia palveluita ja asuinalue säilyisi rauhallisena ja viihtyisänä.
Sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittäminen on ajankohtainen asia valtakun-nallisesti ja kansainvälisesti. Asiakkaiden kokemusten ja tarpeiden huomioimi-nen on keskeinen osa asiakaslähtöistä palveluiden kehittämistä. Kutvonen, Tiina. Developing social and healthcare services in Kivistö.
63 pages, 2 appendices. Language: Finnish. Helsinki, Autumn 2016.
Diaconia University of Applied Sciences. Promotion of the health and wellbeing of people in danger of marginalisation. Master of Social Services
The aim of the thesis was to gather information from people who live in Kivistö, Vantaa, Finland about what they think about social and healthcare services nowadays and where they get these services. Also the aim was to ask inhabitants what social and healthcare services they will need in the future and what they think about the neighborhood of Kivistö. The aim was to produce information that enables social and healthcare services to be developed to more customer-oriented.
The thesis is a quantitative a study which is implemented through an electronic questionnaire. The target group were adults living in the Kivistö area. 36 residents responded to the survey. The material came from questionnaire responses in Webropol, who were in tabular, graphical and text formats.
All respondents were using healthcare services. The respondents felt it difficult to access the services and the location of the services was challenging with respect to the place of residence, especially for families with children and seniors. Social services are used by less than a half of the respondents. All respondents hoped that social and healthcare services would be found in their own residential area. Residents hoped that social and healthcare services would be in Kivistö and there would be commercial services as well.
The development of social and health care services is a topical issue both nationally and internationally. Attention to customers' experiences and needs is a key part of the development of customer-oriented services.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Terveysalan koulutusohjelma
Sosiaali- ja terveysalan ylempi amk-tutkinto, Syrjäytymisvaarassa olevien ter-veyden ja hyvinvoinnin edistäminen
Sosionomi (ylempi amk)
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä tietoa Vantaan Kivistön asuinalueella asuvien asukkaiden kokemuksista ja tarpeista koskien sosiaali- ja terveyspal-veluita. Opinnäytetyössä oli kolme tutkimuskysymystä: mitä sosiaali- ja terveys-palveluita Kivistön asukkaat käyttävät tällä hetkellä ja mistä he saavat kyseiset palvelut, millaisia tarpeita Kivistön asukkailla on sosiaali- ja terveyspalveluita koskien sekä miten Kivistön asukkaiden tarpeet ja alueen kehittäjien suunni-telmat kohtaavat. Tavoitteena oli tuottaa tietoa, jonka avulla sosiaali- ja terveys-palveluita voidaan kehittää asiakaslähtöisesti.
Opinnäytetyö on kvantitatiivinen tutkimus, joka on toteutettu sähköisellä kyse-lylomakkeella. Kohdejoukkona olivat Kivistön alueella asuvat aikuisväestöön kuuluvat henkilöt, joita oli noin 6780. Kyselylomake laadittiin internetpohjaisel-la tutkimustiedonkeruu ohjelma webropolilla. Kyselylomake koostui suljetuista ja sekamuotoisista kysymyksistä sekä käytettiin Likertin asteikkoa ja avoimia kysymyksiä. Aineistoiksi kertyi kysymyslomakkeen vastaukset webropoliin, jot-ka olivat taulukko-, grafiikka- ja tekstimuotoisia.
Kyselyyn osallistui 36 Kivistön asukasta. Kysely oli avoimena internetissä ja kyselyn linkkiä jaettiin sosiaalisessa mediassa ja sähköpostin välityksellä. Ky-selyyn vastaajista kaikki käyttivät terveyspalveluita. Vastaajat kokivat palvelui-hin pääsyn vaikeaksi ja palveluiden sijainti oli asuinpaikkaan nähden haasta-va varsinkin lapsiperheille ja ikääntyville. Sosiaalipalveluita käytti alle puolet vastanneista. Palveluita käyttäneet olivat tyytyväisiä palveluiden toteutumi-seen. Tulevaisuudessa sosiaali- ja terveyspalveluita toivottiin sijaitsevan omal-la asuinalueella. Kivistön asuinaluetta kohtaan asukkailla oli toiveena, että sieltä saisi jatkossa sosiaali- ja terveyspalveluiden lisäksi kaupallisia palveluita ja asuinalue säilyisi rauhallisena ja viihtyisänä.
Sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittäminen on ajankohtainen asia valtakun-nallisesti ja kansainvälisesti. Asiakkaiden kokemusten ja tarpeiden huomioimi-nen on keskeinen osa asiakaslähtöistä palveluiden kehittämistä.
63 pages, 2 appendices. Language: Finnish. Helsinki, Autumn 2016.
Diaconia University of Applied Sciences. Promotion of the health and wellbeing of people in danger of marginalisation. Master of Social Services
The aim of the thesis was to gather information from people who live in Kivistö, Vantaa, Finland about what they think about social and healthcare services nowadays and where they get these services. Also the aim was to ask inhabitants what social and healthcare services they will need in the future and what they think about the neighborhood of Kivistö. The aim was to produce information that enables social and healthcare services to be developed to more customer-oriented.
The thesis is a quantitative a study which is implemented through an electronic questionnaire. The target group were adults living in the Kivistö area. 36 residents responded to the survey. The material came from questionnaire responses in Webropol, who were in tabular, graphical and text formats.
All respondents were using healthcare services. The respondents felt it difficult to access the services and the location of the services was challenging with respect to the place of residence, especially for families with children and seniors. Social services are used by less than a half of the respondents. All respondents hoped that social and healthcare services would be found in their own residential area. Residents hoped that social and healthcare services would be in Kivistö and there would be commercial services as well.
The development of social and health care services is a topical issue both nationally and internationally. Attention to customers' experiences and needs is a key part of the development of customer-oriented services.