Asiakastiedon kerääminen ja jalostaminen markkinoinnin automaation avulla
Puuska, Tommi (2016)
Puuska, Tommi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120919773
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120919773
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutustua markkinointiautomaation keskeisimpiin käsitteisiin, tiedon keräämiseen ja jalostamiseen osana organisaation myynti- ja markkinointiprosesseja. Työ esittelee verkossa tapahtuvia toimenpiteitä joiden avulla potentiaalinen asiakas johdatetaan erilaisten automaatiokampanjoiden avulla kohti ostotapahtumaa ja asiakkuutta.
Työssä käsitellään markkinoinnin automaation toimintamalleja, työkaluja ja mahdollisuuksia osana organisaatioiden digitaalisia strategioita. Lähtökohtana on markkinoinnin ja myynnin muutos, jonka ansiosta ostajat hakevat tietoa ja suorittavat vertailua itsenäisesti verkon avulla suurimman osan ostoprosessista ennen kuin ottavat yhteyttä yritykseen.
Tuloksena voidaan käsittää markkinoinnin automaation tarjoamien työkalujen mahdollisuudet, joiden avulla organisaatioissa voidaan parantaa myynti- ja markkinointiprosessien hallintaa järjestelmän keräämän ja tarjoaman asiakastiedon pohjalta. Keskeisimmät hyödyt liiketoiminnan näkökulmasta näkyvät asiakastiedon hyödyntämisessä sekä prosessien jatkuvana optimointina. Sen mahdollistaa järjestelmän tarkka raportointi, jolla luodaan selkeä kuva verkossa tapahtuvista toimenpiteistä.
Työssä käsitellään markkinoinnin automaation toimintamalleja, työkaluja ja mahdollisuuksia osana organisaatioiden digitaalisia strategioita. Lähtökohtana on markkinoinnin ja myynnin muutos, jonka ansiosta ostajat hakevat tietoa ja suorittavat vertailua itsenäisesti verkon avulla suurimman osan ostoprosessista ennen kuin ottavat yhteyttä yritykseen.
Tuloksena voidaan käsittää markkinoinnin automaation tarjoamien työkalujen mahdollisuudet, joiden avulla organisaatioissa voidaan parantaa myynti- ja markkinointiprosessien hallintaa järjestelmän keräämän ja tarjoaman asiakastiedon pohjalta. Keskeisimmät hyödyt liiketoiminnan näkökulmasta näkyvät asiakastiedon hyödyntämisessä sekä prosessien jatkuvana optimointina. Sen mahdollistaa järjestelmän tarkka raportointi, jolla luodaan selkeä kuva verkossa tapahtuvista toimenpiteistä.