Ongelmanratkaisujärjestelmän kehitys työyhteisöön
Soinio, Sampo (2016)
Soinio, Sampo
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120619231
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120619231
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli kehittää toimeksiantajayrityksen käyttöön järjestelmä, joka auttaisi sekä esimiehiä että työntekijöitä ratkaisemaan ongelmia kestävästi ja tuloksellisesti. Kehitettävä järjestelmä oli tarkoitus koota henkilöstön osaamis- ja tietotasoa kehittävästä koulutuspaketista, yleistä palautekulttuuria muovaavista pelisäännöistä sekä ongelmanratkaisutilanteissa käytettävästä lomakkeesta. Tavoitteena oli kehittää työkaluja, joiden avulla Varustelekan organisaation oppimiskyky paranisi.
Työtä varten on koostettu viitekehys, joka itsessään on antanut tarvittavan tietosisällön henkilöstön koulutuspakettiin sekä sen teoriapohjan, jota työkalujen kehittämiseen on tarvittu. Viitekehyksen keskiössä on systeemiajattelu ja sen aihepiirissä liikkuvat teoriat organisaatioiden toiminnasta ja ihmisten välisestä vuorovaikutuksesta. Tämän lisäksi työn viitekehykseen on koostettu aihepiirin kannalta tärkeimmät viestinnän teemat ja teoriat sekä suppea katsaus niihin reunaehtoihin, jotka työsopimuslaki asettaa työntekijän ja työnantajan välisiin oikeuksiin ja velvoitteisiin. Näkökulmaa laajennetaan käsittelemällä itsepetoksen käsite ja sen vaikutus sosiaalisiin ongelmiin.
Hypoteesiksi muodostui idea siitä, kuinka organisaation sisällä vallitseva pelko ja luottamus ovat vuorovaikutuksessa kommunikaation ja ongelmanratkaisun onnistumisen kanssa. Onnistumisen taso vaikuttaa pelkoon ja luottamukseen, jotka vastavuoroisesti vaikuttavat onnistumiseen. Työkalun merkittävin tavoite onkin edesauttaa kommunikaation ja ongelmien ratkaisun onnistumista pelosta ja luottamuksen puutteesta riippumatta ja näin ollen vaikuttaa näiden välisen systeemidynamiikan kautta luottamuksen kasvuun ja pelon vähenemiseen.
Työn lopputuloksena muodostuneiden työkalujen ja ohjeistusten käyttöönotossa on pohdittu aihepiirien haasteellisuutta ja keinoja välittää abstrakteja ajattelumalleja työyhteisössä. Alustavien kokemusten valossa Varustelekan nuori ja innostunut esimiesjoukko on osannut sisäistää aihepiirin koulutuksia hyvin ja palautekulttuuriin luodut käytännöt ovat vaikuttaneet positiivisesti työpaikan ilmapiiriin.
Työtä varten on koostettu viitekehys, joka itsessään on antanut tarvittavan tietosisällön henkilöstön koulutuspakettiin sekä sen teoriapohjan, jota työkalujen kehittämiseen on tarvittu. Viitekehyksen keskiössä on systeemiajattelu ja sen aihepiirissä liikkuvat teoriat organisaatioiden toiminnasta ja ihmisten välisestä vuorovaikutuksesta. Tämän lisäksi työn viitekehykseen on koostettu aihepiirin kannalta tärkeimmät viestinnän teemat ja teoriat sekä suppea katsaus niihin reunaehtoihin, jotka työsopimuslaki asettaa työntekijän ja työnantajan välisiin oikeuksiin ja velvoitteisiin. Näkökulmaa laajennetaan käsittelemällä itsepetoksen käsite ja sen vaikutus sosiaalisiin ongelmiin.
Hypoteesiksi muodostui idea siitä, kuinka organisaation sisällä vallitseva pelko ja luottamus ovat vuorovaikutuksessa kommunikaation ja ongelmanratkaisun onnistumisen kanssa. Onnistumisen taso vaikuttaa pelkoon ja luottamukseen, jotka vastavuoroisesti vaikuttavat onnistumiseen. Työkalun merkittävin tavoite onkin edesauttaa kommunikaation ja ongelmien ratkaisun onnistumista pelosta ja luottamuksen puutteesta riippumatta ja näin ollen vaikuttaa näiden välisen systeemidynamiikan kautta luottamuksen kasvuun ja pelon vähenemiseen.
Työn lopputuloksena muodostuneiden työkalujen ja ohjeistusten käyttöönotossa on pohdittu aihepiirien haasteellisuutta ja keinoja välittää abstrakteja ajattelumalleja työyhteisössä. Alustavien kokemusten valossa Varustelekan nuori ja innostunut esimiesjoukko on osannut sisäistää aihepiirin koulutuksia hyvin ja palautekulttuuriin luodut käytännöt ovat vaikuttaneet positiivisesti työpaikan ilmapiiriin.