Visuaalisen työpaikkailmoituksen vaikutus työnantajamielikuvaan
Miettinen, Janne (2016)
Miettinen, Janne
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120519170
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120519170
Tiivistelmä
Rekrytointiviestintä on monelle yritykselle ainut tapa tuoda esiin yrityksen omaa työnantajamielikuvaa ja mahdollisuuden vaikuttaa tulevaisuuden mahdollisiin työnhakijoihin. Verkossa vahvana työnhaun kanavana toimivat Työ- ja elinkeinoministeriön palvelut (mol.fi), jotka tarjoavat hyvin vähän mahdollisuuksia visuaalisen työnantajamielikuvan rakentamiseen (yrityksen logo, kuvat ja värit). Muissa digitaalisissa työnhakupalveluissa on mahdollisuus tehokkaampaan rekrytointiviestinnän visualisointiin ja työnantajamielikuvan rakentamiseen. Vaikuttaako visualisointi työnantajamielikuvaan ja jos vaikuttaa, niin kuinka paljon?
Tutkimushanke toteutettiin työnhakupalvelulle Monster.fi ja suunnittelussa, toteutuksessa ja analyysissä auttoi InterQuest. Tavoitteena oli löytää vastauksia sille, kuinka työnantajamielikuvat välittyvät työnhakijoiden mielikuviin, kun näytetään hakijoille tekstipohjaista työpaikkailmoitusta verrattuna visuaalisempaan työpaikkailmoitukseen, josta löytyy kuvia ja yrityksen värimaailmaa. Tutkimuksessa otetaan huomioon eri alustat kuten mobiililaitteet, joita käytetään yhä enemmän työnhaussa työpaikkailmoituksien selaamiseen. Tutkimuksen tuloksia ja johtopäätöksiä tullaan hyödyntämään yrityksen uuden visuaalisen työpaikkailmoituspohjan lanseerauksessa, viestinnässä ja myymisessä.
Teoreettiseen viitekehykseen kerättiin tietoa aiheista rekrytointiviestintä, työnantajabrändi, työnantajamielikuva, visuaalisuus ja mobiili. Teorian lisäksi pyydettiin tutkimusaiheeseen liittyviltä asiantuntijoilta lausunnot, jotka liittyivät vahvasti tutkimuskysymyksiin. Aiheesta löytyy myös useita julkaisemattomia tutkimuksia, joista esimerkiksi tutkimuksen työnantajamielikuvaominaisuudet on kerätty.
Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia kyselylomakkeen avulla kahdenlaisia digitaalisia työpaikkailmoituksia: Normaaleja tekstipohjaisia ja visuaalisesti rikastettuja työpaikkailmoituksia. Tutkimuksen tuloksien perusteella tultiin määrittelemään, miten visuaalisuus vaikuttaa työnantajamielikuviin näiden työpaikkailmoituksia kohdalla – positiivisesti vai negatiivisesti. Tiedonkeruu suoritettiin Monster.fi sivustolta ja Iltalehden työelämäosiosta ja vastaajia saatiin yhteensä 1504, jotka arvioivat tekniikka ja IT työpaikkailmoituksia. Jokainen vastaaja arvioi yhtä visuaalista ja yhtä tekstipohjaista ilmoitusta, joten neljän yrityksen työpaikkailmoituksien työnantajamielikuvaväittämiä arvioitiin 3008 kertaa.
Visuaaliset ilmoitukset vaikuttavat yrityksen työnantajamielikuviin tehokkaammin kuin tekstipohjaiset ilmoitukset, kun käytetään tietokonelaitetta. Mobiililaitteilla vaikutus oli vähäistä, joka saattaa johtua näytön koosta ja ajasta, kuinka kauan kuvat ovat käyttäjälle näkyvissä. Aktiivisiin työnhakijoihin visuaalinen kuvamaailma vaikutti enemmän kuin passiivisiin työnhakijoihin. Tietyillä kuvavalinnoilla asiakas voi vaikuttaa kohdistetusti tiettyihin työnantajamielikuvaominaisuuksiin. Vastaajat kertoivat tekstipohjaisen ilmoituksen olevan tylsä mutta selkeä. Vastaajia mietitytti monessa avoimessa vastauksessa se, miten työpaikkailmoituksen kuvamaailma ei vastannut ilmoitustekstiä.
Monster on siirtymässä uusiin mobiililaitteisiin sopiviin työpaikkailmoituspohjiin ja tämän tutkimuksen kannalta on tärkeä viestiä, niin sisäisesti kuin ulkoisesti, visuaalisuuden vaikutuksista työpaikkailmoittelussa – niin tietokoneella kuin mobiilissa. Visuaalisuus on argumentti, joka oikein käytettynä tukee työpaikkailmoittelua mutta väärin käytettynä voi aiheuttaa harhaanjohtavaa viestiä työnhakijoiden keskuudessa.
Tutkimushanke toteutettiin työnhakupalvelulle Monster.fi ja suunnittelussa, toteutuksessa ja analyysissä auttoi InterQuest. Tavoitteena oli löytää vastauksia sille, kuinka työnantajamielikuvat välittyvät työnhakijoiden mielikuviin, kun näytetään hakijoille tekstipohjaista työpaikkailmoitusta verrattuna visuaalisempaan työpaikkailmoitukseen, josta löytyy kuvia ja yrityksen värimaailmaa. Tutkimuksessa otetaan huomioon eri alustat kuten mobiililaitteet, joita käytetään yhä enemmän työnhaussa työpaikkailmoituksien selaamiseen. Tutkimuksen tuloksia ja johtopäätöksiä tullaan hyödyntämään yrityksen uuden visuaalisen työpaikkailmoituspohjan lanseerauksessa, viestinnässä ja myymisessä.
Teoreettiseen viitekehykseen kerättiin tietoa aiheista rekrytointiviestintä, työnantajabrändi, työnantajamielikuva, visuaalisuus ja mobiili. Teorian lisäksi pyydettiin tutkimusaiheeseen liittyviltä asiantuntijoilta lausunnot, jotka liittyivät vahvasti tutkimuskysymyksiin. Aiheesta löytyy myös useita julkaisemattomia tutkimuksia, joista esimerkiksi tutkimuksen työnantajamielikuvaominaisuudet on kerätty.
Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia kyselylomakkeen avulla kahdenlaisia digitaalisia työpaikkailmoituksia: Normaaleja tekstipohjaisia ja visuaalisesti rikastettuja työpaikkailmoituksia. Tutkimuksen tuloksien perusteella tultiin määrittelemään, miten visuaalisuus vaikuttaa työnantajamielikuviin näiden työpaikkailmoituksia kohdalla – positiivisesti vai negatiivisesti. Tiedonkeruu suoritettiin Monster.fi sivustolta ja Iltalehden työelämäosiosta ja vastaajia saatiin yhteensä 1504, jotka arvioivat tekniikka ja IT työpaikkailmoituksia. Jokainen vastaaja arvioi yhtä visuaalista ja yhtä tekstipohjaista ilmoitusta, joten neljän yrityksen työpaikkailmoituksien työnantajamielikuvaväittämiä arvioitiin 3008 kertaa.
Visuaaliset ilmoitukset vaikuttavat yrityksen työnantajamielikuviin tehokkaammin kuin tekstipohjaiset ilmoitukset, kun käytetään tietokonelaitetta. Mobiililaitteilla vaikutus oli vähäistä, joka saattaa johtua näytön koosta ja ajasta, kuinka kauan kuvat ovat käyttäjälle näkyvissä. Aktiivisiin työnhakijoihin visuaalinen kuvamaailma vaikutti enemmän kuin passiivisiin työnhakijoihin. Tietyillä kuvavalinnoilla asiakas voi vaikuttaa kohdistetusti tiettyihin työnantajamielikuvaominaisuuksiin. Vastaajat kertoivat tekstipohjaisen ilmoituksen olevan tylsä mutta selkeä. Vastaajia mietitytti monessa avoimessa vastauksessa se, miten työpaikkailmoituksen kuvamaailma ei vastannut ilmoitustekstiä.
Monster on siirtymässä uusiin mobiililaitteisiin sopiviin työpaikkailmoituspohjiin ja tämän tutkimuksen kannalta on tärkeä viestiä, niin sisäisesti kuin ulkoisesti, visuaalisuuden vaikutuksista työpaikkailmoittelussa – niin tietokoneella kuin mobiilissa. Visuaalisuus on argumentti, joka oikein käytettynä tukee työpaikkailmoittelua mutta väärin käytettynä voi aiheuttaa harhaanjohtavaa viestiä työnhakijoiden keskuudessa.